Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3106 ggr
charlie
2005-08-21 21:16
0

Fixa golvet

Tänkte slipa mina furugolv. Problemet är att det är en rätt så stor glipa mellan sponten och fjädern. Undrar ifall man först ska slipa och sedan peta ner något i glipan, eller vice versa?

Vad ska man egentligen peta ner där egentligen, går det att köpa?

---

Niklas
2005-08-21 22:15
0

En variant på att peta ner något är att slå ihop dem innan du börjar slipa. Fast det kan vara en del jobb.

Det gäller att peta ner något som är elastiskt så att det tål att brädorna utvidgas. Jag har sett golv med mörkbrun silikon i springorna. Den applicerades efter att golvet var slipat.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

charlie
2005-08-21 22:33
0

Silikon känns så temorärt är det ett material jag har noll förtroende för så är det just silikon. Vet att det ska finnas någon tjäraktig-pasta att trycka ner men vet inte var man får tag på det har frågat på K-rauta och bauhaus och dom visste inte vad man skulle använda.

---

Niklas
2005-08-21 23:04
0

Heter det inte "nåt"? Det frågade jag om på Aktieguiden någon gång. Hör efter i en riktig färghandel.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
2005-08-22 12:05
0

Du använder en elastisk övermålningsbar fogmassa och en silikonspruta.

Börja med att göra rent i springorna. Maska alla springor med maskringstejp och fyll springorna med fogmassan. Sen är det bara att slipa (när det har torkat).

Lägg ner några kronor extra för att få en bra silikonspruta.

Tom