Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 2756 ggr
Ida
0

Ansiktslyfta kök

Tänkte höra med er experter vad ni tror om mitt hemmaprojekt:

Jag köpte min bostadsrätt för ca ett halvår sedan och den är helt ok, men det finns ett par saker som jag skulle vilja ändra där för att få det helt i min smak.

Ett exempel är köket som man när man byggde våningen (för ca 4 år sedan) utrustat med vanligt tråkigt vitt 15x15 kakel över köksbänken och dessutom en ful bokfaner till bänkskiva.

Nu undrar jag: är det svårt att fixa detta själv? Jag vill alltså byta bänkskivan mot massiv ek eller valnöt, men ha kvar diskhon etc på samma ställe. Jag vill dessutom knacka bort kaklet och sätta upp nytt, typ mosaik eller ett annat snyggare kakel än det som är nu.

Kommer jag ta mig vatten över huvudet om jag ger mig på detta? Jag har inte tummen mitt i hand, men har ganska lite tålamod.

Tacksam för svar! :)

Hälsningar

Ida

Tom
0

Det är inte några problem att göra det du vill.

Det är till och med bra att byta just de saker du vill byta. Om man bara vill byta till exempel bänkskivan brukar nedersta kakelraden ryka samtidigt och då är det ju bra att du redan har tänkt ta bort det =)

Skivan kan vara skruvad eller limmad mot skåpen. Är det infällda hoar och sånt eller är det en hel diskbänk?

Om du har lite tålamod råder jag dig att inte sätta mosaik eftersom det kan vara ganska pillrigt. Ofta sitter mosaiken på ett nät så det går ganska fort att sätta men det tar ändå längre tid med fogning och sånt.

Tom

Ida
0

#1 Hoarna är infällda, så jag antar att jag måste såga motsvarande hål i den nya skivan för att det ska bli precis som förut. Klurigt, men det får nog pappa hjälpa till med i så fall ;)

Ida
0

Vad har du/ni för tips på kakel annars? Jag har en jättefin grön färg på väggarna och vita skåpluckor. Tänkte som sagt ha ek eller valnötsbänkskiva och nu funderar jag på vilket kakel som skulle kunna passa?

Jag tror på en sandfärgad variant, vad tror ni?

Tom
0

Fota gärna så är det enklare att komma med smakråd. Grönt kan vara allt från limegrönt till militärgrönt…

Tom

Ida
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Bra idé, att jag inte tänkte på det!!

Vet inte om man ser så tydligt på den här bilden, men det är en matt grön färg. Skivan skall alltså vara i ek och nu undrar jag alltså vilket kakel som skulle kunna passa till det?…

Tom
0

Sjösten i någon beige/sandfärg skulle absolut kunna passa. Så får du samtidigt en yta som bryter av mot allt det släta.

Passa på att byta ut din spis/ugn när du ändå håller på mot en keramikhäll som är infälld i bänken. Det gör så otroligt stor skillnad för exklusivitetskänslan.

Tom

Ida
0

#6 Bra idé! Håller med om att det ger ett helt annat intryck…

Den där spisen stod där när jag flyttade in och är i princip oanvänd. Man kanske kan ge bort den dock så att man slipper slänga den, känns lite onödigt miljömässigt sett.

AndersE
0

Jag gjorde precis samma sak i förra huset. Knackade ner kakel och satte nytt samt bytte bänkskiva. Otrolig skillnad!

Det klart värsta var att ta bort gamla kaklet. Ett riktigt slitgöra - satt som berget!

Att byta bänkskiva var busenkelt - men jag hade hel rostfri bänk där hon var…

Sätta upp kakel var första gången för mig. Enkelt, snabbt och roligt!