Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 2785 ggr
Pernilla
2005-08-18 17:31
0

Gasspis

Vet inte riktigt vilken grupp jag ska lägga detta i men… Jag har aldrig levt med en gasspis förut och nu verkar det som att jag ska det. Hur läskiga/bökiga är de egentligen? Vad har ni för erfarenheter? Jag har fattat att de är jättebra för värmereglering men hur funkar det för bakande? Och hur ofta exploderar gasledningar???!?

//…rädd-haren

modmaker
2005-08-18 20:00
0

Gasledningar exploderar väl en sisådär en gång i timmen…

Allvarligt, det är inget att oroa sig för idag. Jag har gasspis hemma och gasolspis på landet. Dels när du tänder en gasspis så måste du hålla knappen intryckt för att den ska gå att tända öht. Så det finns ingen risk att någon/något skulle kunna stöta till spisen så det läcker ut av misstag. Dessutom stänger gastillförseln av automatiskt om du glömmer spisen på eller om lågan slocknar.

Gasledningar i sig exploderar inte, precis som bensin i flytande form inte brinner. Det är när stadsgasen övergår från flytande till gasform som den blir farlig. Dessutom har man tillsatt ett doftmedel i gasen så att det luktar ruttna ägg om gasen av någon anledning skulle läcka ut.

Fördelen med gas är att värmen kommer direkt. Inget förvärmande av ugnen längre. Jag skulle inte vilja byta bort min gasspis för allt smör…

Niklas
2005-08-18 20:20
0

Många tycker bättre om gas än el eftersom det ger snabbare värme.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pernilla
2005-08-19 13:10
0

Å vad skönt att höra! Tack för uppmuntrande ord.

//Pernilla

rumpino
2005-08-19 17:25
0

det ska tydligen vara mkt enklare att mer exakt reglera värmen när man lagar mat också. har tyvärr ingen egen erfarenhet av det.