Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 11034 ggr
MaMaMade
2007-11-12 10:10
0

Luftrenare

Funkar det här? Ngn som har provat?

http://www.skonahem.com/nyheter/renare_luft_med_joniserin/index.xml

/MaMaMade…dammallergiker…

[cocuyo]
2007-11-12 12:27
5

Jag vet inte hur just den här produkten funkar, men jag har jobbat med luftrening (King Wall, Exelent luftrenare).

Det finns ett par olika metoder att rena luft, jonisering i sig gör det bara mycket begränsat och med flera nackdelar.

Om man vill rensa bort de finaste partiklarna räcker det inte med filter av typ HEPA, utan man behöver UEPA, vilket tar bort alla partiklar. Få filter på marknaden är så bra, det är främst Smoke Free Systems rökburar som klarar det.

Hepafilter (mekaniska) och något mindre effektiva elektrostatiska filter finns från flera tillverkare. Vanligen har de måttlig kapacitet, så att de måste stå på så gott som för jämnan för att rena luften bra. Ljudet från fläkten kan vara störande, så många stänger av dem för natten. Min äldste son är allergisk, och han upplevde stor lättnad med ett elektrostatfilter. Det plockar bort större partiklar som textildamm och kvalster och en hel del av de mindre partiklarna, och det rengörs enkelt. Elektrostatfilter har mindre genomströmningsmotstånd än mekaniska filter, vilket ger förutsättningar för mindre buller från fläkten.

Enbart jonisering tar bort partiklar ur luften i närheten av jonisatorn. Partiklarna försvinner inte, de tar vägen någonstans, till exempel väggen, golvet eller annat runt omkring, och inte minst till dina lungor.

Principen för jonisering är att man laddar partiklarna med en stilla urladdning med högspänning, typiskt ca 10KV. De laddade partiklarna söker sig till neutrala eller omvänt laddade ytor, och där sätter de av sig. Det blir alltså en hel del smuts runt omkring en jonisator, och man får städa bort den med till exempel fuktad mikrofiberduk. Partiklarna försvinner inte ur luften, men de blir laddade och sätter sig också på huden på den som vistas i rummet och följer med inandningsluften och sätter av sig i lungorna.

Ett elektrostatfilter har trådar som joniserar luften som dras in i filtret, och sedan följer de joniserade partiklarna med in mellan laddade plattor där de sätter av sig innan luften går ut i rummet.

Ett mekaniskt filter funkar precis som en sil med mycket små hål. Det är lätt att förstå, att ju mindre hålen är, ju större motstånd blir det, och stort motstånd betyder större tryck som måste byggas upp av fläkten, och därför är det svårare att få ett sådant filter tyst. Mekaniska filter finns av olika klasser, där UEPA är den högsta klassen och HEPA den som vanligen brukar rekommenderas till allergiker. HEPA tar bort textildamm och kvalster.

För alla filter gäller att de måste underhållas på rätt sätt för att bibehålla filterverkan.

MaMaMade
2007-11-12 12:42
0

Tack Cocuyo, visst att jag kunde lita på dig! :)

Så för mig som dammallergiker (som dessutom har pälsdjur hemma o avskyr att städa! :o ) samt avskyr bakgrundssurr borde ett elektrostatsfilter vara bästa lösningen?

Ngn rekommendation om var jag kan hitta ett sådant o kostar de skjortan?

[cocuyo]
2007-11-12 13:10
2

Jag lämnade branschen för nära åtta år sedan, så jag har ingen pejl på vem som säljer filter nu. Allergiker har ibland fått filter via Landstinget som hjälpmedel, så kanske det är idé att fråga läkare?

Företaget där jag jobbade delades upp, jag vet inte om Smoke Free Systems har några filter numera. Vi hade ett par konkurrenter på elektrostatfilter, Seleko och Elfi, du kan googla på det.

Mekaniska filter är effektivare, men dyrare i drift eftersom man måste byta filter med jämna mellanrum. Elektrostatfiltret plockar man bara ut och diskar. Bullret är en funktion av hur mycket luft man blåser igenom, det är många som har filtret på på hög effekt när ingen blir störd och drar ner effekten när man är hemma.

För djurhår och kvalster är elektrostatfilter ofta tillräckligt bra, min son tål inte hundhår. Tobaksrök innehåller de allra finaste partiklarna, det är därför man behöver bättre filter för att ta bort tobaksrök.

MaMaMade
2007-11-12 13:31
0

Tack snälla du för all hjälp!

Jag har inga större problem härhemma förutom i sovrummet. Får en mkt irriterande rethosta när ngn av oss vänder sig i sängen el fluffar upp kudden t ex, särskilt på senhösten o vintern när luften blivit "torr".

Tobaksrök o de flesta parfymer är bannlysta hos oss så m det är det inga problem. Jag ska kolla upp vilka leverantörer som landstinget rekommendar o återigen; tack så mkt! :)

[cocuyo]
2007-11-12 16:26
4

Luften inomhus är torr på vintern, och det kan förvärra besvär, inte bara i luftvägarna utan också huden och kläder; torrare luft har mindre lätt att transportera elektriska laddningar, så material som blir elektrostatiskt laddade håller sin laddning längre, och det kan göra att dammpartiklar transporteras dit man inte vill ha dem.

Mekaniken i uttorkningen av luften är att vi värmer luften och ventilerar in uteluft, som innehåller mycket lite vatten, eftersom kall luft inte förmår hålla så stor mängd vatten. Den relativa fuktigheten i luften sjunker sedan när luften värms upp.

Det kan vara idé att ha en luftfuktare också. Det finns flera olika varianter.

Mekaniska luftfuktare slår sönder vattnet till aerosol, som löses upp i luften. Vattnet bör vara rent och avkalkat för att inte sprida alltför mycket kalk i luften. Både luftfuktare med motor och de som använder ultraljud funkar på det sättet. Ett problem som man måste ta hänsyn till med mekanisk luftfuktare är legionella. Man måste rengöra mellan fyllningarna och se till att delarna som sprider vattendimman är ordentligt rena. Man ska använda kallt vatten i fuktaren, för att hindra bakterietillväxt. Man ska absolut inte fylla på och fylla på, utan måste tömma kvarblivet vatten, göra rent och därefter fylla på.

Luftfuktare som kokar vattnet ger också värme, men sprider inte kalk eller bakterier. Kalken stannar i luftfuktarens insats som måste avkalkas emellanåt (ättika).

Det är viktigt att fuktspärrar och isolering är fullgoda om man fuktar inneluften, annars får man fuktansamling i väggen, vilket kan leda till att man får mögel, och det är ju inte vad man vill, i synnerhet inte om man är allergisk. Om väggen inte har fuktspärr kan man lägga på det från insidan vid omtapetsering.

Tom
2007-11-12 22:05
0

Cocuyo, Jag läser dina inlägg med största intresse. Fantastiskt att vi får tillgång till dina kunskaper här på Hemmet. Tack! (igen).

Tom

MaMaMade
2007-11-14 09:22
0

Torr luft är en styggelse! Jag hör själv till "torrisarna" men överlever bara jag smörjer in mig efter varje dusch. Värre är det för Minstan, hon kliar sig blodig om vi inte smörjer ett par ggr/dag! Trodde att det värsta skulle gå över efter första vinterna i Sverige, som det gjorde för storasyrran men icke.

Vill dock inte skaffa en luftfuktare då jag kommer att glömma bort att rengöra den…

[cocuyo]
2007-11-14 15:36
0

Om du har en fuktare som kokar bort vattnet behöver du inte oroa dig för rengöringen, det räcker att göra det då och då och kalka av emellanåt.

Äldre trähus saknar ofta fuktspärr, men väggarna är ofta så otäta att man kan använda luftfuktare, eftersom fukten ändå kan gå rätt igenom. Det värsta är om huset har en tät färg på ytterväggen och saknar fuktspärr längst in. Då kondenseras fukten i väggen och möglet kommer med stor sannolikhet, och väggen kan ruttna. Det har inträffat med plastfärger på utsidan. Färgen på en yttervägg får inte vara fukttät.

Fuktspärren ska ligga längst in mot rummet, det är därför man kan lägga den under tapeten, eller använda en tapet som i sig hindrar fukt att tränga igenom.