Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 631 ggr
Emgli
0

Billig renovering

Hej! Jag och min sambo bor i en etta på 44 kvm. Tanken var att jag egentligen skulle bott här själv i och med att vi skulle ha gått isär, men ja. Så blev det inte, tack och lov 💕 Nu är det såhär att lägenheten vi bor i inte är renoverad/uppfräschad sedan många herrans år. Vi kommer antagligen bli kvar här ett bra tag i jakt på en större lägenhet och då vill vi gärna piffa upp den. Jag har tagit på mig det här projektet och tänker mig att väggar, lister och dörrar ska målas. Mina kunskaper kring detta är lika med noll, därför vänder jag mig hit efter tips, råd och inspiration! Väggarna är tapetserade och riktigt slitna. Fula skarvar och tapet i flera lager. På vissa ställen har den släppt, typ i taket och så. Hur går jag tillväga? Kan jag måla direkt på tapeten eller behöver jag riva och förarbeta väggen?

Maria
1

Första frågan är ju om det är en bostadsrätt eller hyresrätt?

Är det en hyresrätt så bör ni kontakta värden innan ni börjar med något. Ni kanske kan få bidrag till färg och tapeter beroende på hur längesedan renoveringen varit.

/Maria

Emgli
0

#1 - Det är tyvärr en hyresrätt, men jag ska höra med hyresvärden!

Maria
0

#2 Ja,då är då viktigt att höra vad ni får göra själva och inte.

Bra är att fota allt före och efterarbete så att det inte blir något strul.

Som sagt så kanske ni t.om kan få färg/tapeter om ni gör arbetet själva. Det har jag varit med om flera gånger.

/Maria

m2studio
0

Svar till TS frågan, efter allt lag och regler som ni själva är och blir ansvarig, 

det är bättre att du pusta skarvarna och sedan spackla och sedan pusta spacklet till en snygg nivå, efteråt du kan måla på tapeterna självklart. (om tapeterna har dålig med lim kan ibland släpas men dem flesta gånger bucklas som vi torkning av själva färgen försvinner bucklorna också.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Zepp
1

Hör med hyresvärden först!

Dels så kan denne stå för renoveringen eller betala materiel, dels så får ni reda på vad ni får lov att göra, dels så kan denne ha synpunkter på att det skall vara fakmannamässigt utfört.. och dels när ni flyttar så kan ni bli tvugna att betala utifall det inte är fackmannamässigt utfört.

Taper som släppt river man bort och sen spacklar man över allt innan man målar/tapetserar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.