Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3351 ggr
Tom
0

Tilläggsisoleringskostnad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska tilläggsisolera mitt hus och har gjort en kalkyl för vad det bör kosta.

Om jag isolerar med 190 mm (2 x 95 mm) kostar det ungefär 120 kr/m2 i material.

Om jag isolerar med 120 mm kostar det ungefär 85 kr/m2.

Ingår:

Reglar 45 x 95 eller 45 x 120
Spikläkt
Vindskyddspapp
Isolering med lambdavärde 35

Ytterpanelen är inte inräknad

Se bifogad skiss.

Med vänliga hälsningar

Tom

Niklas
0

Det låter inte så mycket som jag hade trott. Fast det är klart, med panel och nya fönster blir det en hel del i alla fall. Har du räknat något på vad det skulle bli totalt?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
0

Nej det har jag inte räknat på eftersom jag inte har bestämt vilken fasad vi ska ha och vilka fönster.

Tom

henosk
0

Jag gissar att man tjänar in kostnaden för det dyrare alternativet eftersom uppvärmningskostnaden blir mindre…eller visst borde man väl?

Oskar

Niklas
0

Det beror kanske på var man bor, det vill säga hur kallt det blir. På Mallorca är det ytterst tveksamt. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

map2
0

Att tilläggsisolera med 19cm är väl att ta i. Det finns de som har 19cm i nybyggda hus (145 + 45 ). Sen skriver du inte vad du har för väggar nu timmer? sten? Sen brukar de bli lite dyrare än vad man tror från början. Om du lägger på 19 cm på väggarna hur kommer då takfoten se ut tror du? Du bör då förlänga taket om de inte ska se konstigt ut. något som du nog inte tänkt på.

map

Tom
0

190 mm är inte alls att ta i tycker jag. Enligt en expert på KTH börjar en riktigt effektiv isolering på 200 mm. Men han rekommenderade ännu tjockare. När man ändå håller på är det lika bra att göra det ordentligt. Merkostnaden är försumbar tycker jag.

Nu består väggen i huvudsak av tvåtumsplank. Inte så välisolerat med andra ord.

Det är många saker man bör tänka på när man tilläggsisolerar och jag har inte tagit upp några eftersom inlägget bara skulle belysa materialkostnaden utan fasad. Vad skrev jag som fick dig (map2) att tro att jag inte hade tänkt på just takfoten?

Tom

map2
0

Trodde att du ville ha synpunkter bara. Ursäkta att jag la mig i det skall jag inter göra mer Tack för mig.

Tom
0

Det är klart att jag vill ha synpunkter men jag uppfattade det som att du skrev mig på näsan och det vill nog ingen. Det är väl inte så konstigt att jag vill veta vad som fick dig att tro att jag inte hade tänkt på takfoten så att jag kan undvika dylika fel i fortsättningen.

Jag vill inte alls att du ska tacka för dig. Det var inte min mening.

Tom