återigen hallfråga
Vi har en hall som ser ut som en hall ska se ut, dvs har 6 dörrar(dörrhål) plus två fönsteröppning med valv in mot rummen. Den är inte liten, men inte stor heller. Jag vill gärna behålla fönsteröppningarna, eftersom de ger extra dagsljus utifrån. Jag vill inte ha klädhängare i korridoren mittemot garderoberna. Jag vill gärna ha någonstans man kan lägga nycklar, hundkoppel, skohorn, och lägga ifrån sin jacka vintertid så nära utgången som möjligt, torka glasögonen som alltid blir immiga när man kommer in från kylan, och kunna snabbt torka av hunden innan han skakar sig. Dessa är grundönskemål, allt för att spara på städningen, eftersom vi oftast går i skog och är alla leriga när vi kommer in. Sedan vill jag ju inte att saker ska vara i vägen, men inte att hallen ska vara heltomt heller. Jag bifogar planritningen. Hur har ni själva löst inredningen i hallen?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag har funderat följande. Väggbeklädnad, det kanske det blir pärlspont i alla fall, hur otrendig som helst, men jag gillar fortfarande Carl Larsson-stilen. Jag är totalt rådlös när det gäller belysningen. Vi ska ha raggarslang uppe vid taket, men man måste kunna se vilka skor man plockar fram i mörkret, så något alternativ måste vi ha. Resten har jag skrivit på skissen. Jag tycker också att väggen där spegeln hänger, är väldigt kal. Något förslag?

Jag brukar satsa på att inte bygga så mycket på höjden om det går att undvika. Istället för att ha garderober upp till tak kan man ha en dryg halv garderob med en bänkskiva ovanpå. Då får man avlastningsyta för saker när man kommer innanför dörren och man kan hänga jackor under.
Tom

Det är sant att det är bättre för ögonen, men åt andra sidan alla skor behöver plats, jag avskyr hålla dem i samma skåp där kläder hänger. Vi måste ha en massa skor, går i slasket ofta, blir blöta, bara byta skor… arbetsskor, utetofflor, innetofflor, stadsskor… gummistövlar sommar, gummistövlar vinter… usch vad det låter mycket. Allt detta måste ju få plats. Men klart, vi skulle kunna öppna väggen och gömma några hyllor inuti med luckor som inte ens syns?
Visst är hallar svårt!!! Kämpar m att få ordning på vår groventré o jag ser att ni bara har en entré. Vår "finentré" ligger lite vid sidan om då man går in från vägen genom garageinfarten. Lite dumt men så bidde det. Så alla som inte är främmande el "inbjudna till kalas" går groventré-vägen…dvs genom garaget. :o
Jag skulle nog satsa på en hel garderob även om det är trevligare m en bänk som Tom säger. Det praktiska måste råda. Har du barn/ungdomar i huset? Ni kan kanske byta ut garderoben mot en bänk när de flyttat ut?
Vi funderar också på spont i "finentrén"…det tål lite smällar o fn är det barnens lekrum + den väg som hunden oftast tar ut o in. Hos oss blir det vitmålat då det ena ljus som kommer in kommer från vardagsrummet i ena hörnet av en avlång hall. Men grönt är fint…ljust lindblomsgrönt, typ ditt förslag, ser så fräscht ut…vårlikt. En trevlig, varm färg, i ett rum som annars inte är så roligt att vistas i.
Lycka till!

Jag tycker att det är svårt med hallar just för att man vill ha ordning o reda för ögonen, samtidigt vill man att det ska vara praktiskt. Och vad är mer praktiskt än att man slänger ifrån sig skor, jackor, koppel och vill helst inte krypa i garderober för att få tag på en skohorn.
I alla fall så bytte vi en furupanel mot vit i taket, och trälaminatgolvet ska vi byta mot sten, men jag vet faktiskt inte om det är bra idé att ha värmeslingor även under hallgolvet. Det kanske drar för mycket, det kanske blir vita fläckar efter snöslask? Har någon av er golvvärme just i hallen och hur funkar det?
Våra grannar har stengolv i groventrén samt golvvärme. De blev o är mkt nöjda m det men å andra sidan bor vi på landet utan saltning vintertid…var det saltränder du menade?

Japp. Vi är välsignade med skog, men också med vägar. Vintertid blir ju så mörkt i skogen, och efter Gudrun har de lagt ris precis på varenda stig så det är livsfarligt att gå där även i dagsljus. Därför måste vi hundpromenera på asfalterade vägar vintertid. Och där finns ju gott om salt som vi ska ha på skorna när vi kommer in. Och man vill ju inte gärna ha sådana saltfläckar på vackert nytt stengolv.
Det är ett elände det där saltet! Inte blir vägarna särskild mkt bättre att köra på heller… :(