Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 1937 ggr
MiroSputnik
0

Hur ska jag göra?

Hej alla! Hoppas någon här kan hjälpa mig…

Jag bor i en liten lägenhet med tvåkatter. Innan jag fick katterna hade jag som hobby att odla och driva upp High Chaparal-kaktusar. Jag hade ett 20-tal som nästan nådde till taket. Problemet kom när jag blev med katt. Kaktusar är taggiga och kanske tom giftiga. Alltså åkte mina kära kaktusar ut. De flesta sålde jag, men 8 st fick flytta till en god vän. Nu har min vän fått barn och de ska dessutom flytta, så hon kan inte ta hand om kaktusarna längre. Jag vill inte göra mig av med dem, men hur ska jag göra?

Kan jag bygga ett slags "vitrinskåp" av glas och ställa dem i? Eller dör de av "instängdhet" då? Måste ju vara stängt hela vägen upp till taket, så jag tänkte sätta någon slags nät längst upp så att de får frisk luft.

Är det någon som har byggt något liknande, eller ens hört talas om ngt liknande? Vet någon om det skulle fungera?

Tacksam för svar!

Beba
0

Nej, jag inte hört nåt sånt.Men det skulle nog bli fint.Du skulle ju kunna ta plexiglas och göra små håll så dom får luft.Dom gillar ju värme,Göra nån slags oas.Med sand åh snäckor tex.Jag vet vi har 3 katter dom e på allt,ser dom fåglar i fönstret så åker det nån blomma ner ifrån fönstret.

AlbaStiffler
0

Tror du verkligen att katterna klättrar i dem då? Ingen aning om katter gilalr att klättra i kaktusar… Hmmm…

kan du inte sätta "flirtkulor" på alla taggar…hahaha

MiroSputnik
0

#2: Jag är inte så rädd för att de ska klättra i kaktusarna, det gör de bara en gång sen lär de sig att kaktusar sticks, men kaktusar av den sorten "blöder" ju så lätt. Jag är mer rädd för att katterna ska slicka i sig mjölken. Tror dessutom att de är giftiga, och jag vill jättegärna ha kvar både katter och kaktusar.

Flirtkulor skulle vara en bra ide =) men jag tror i o för sig att katterna skulle lockas att leka med dem istället…

Jag har pratat med pappa och han har lovat hjälpa mig att bygga ett "terrarium" åt kaktusarna!

Friida
0

Jag har katter och älskar blommor. Jag gör så här att katterna får en plats i ett fönster där det är tomt så de kan sitta där. I mina andra fönster har jag fullt med blommor. Mellan krukorna ställer jag småpryttlar så att det helt enkelt inte finns plats att hoppa upp. Skrattande Fungerar bra, visst händer det att de försöker någon gång men det är faktiskt sällsynt.

mariatingsund
0

Jag tror katter har självbevarelsedrigt (och nio liv) så både kaktusarna och katterna överlever utan terrarium. Gör som Friida skriver, bara du ser till så att inte kaktusarna välter.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

parsley
0

Du kan säkert hägna in din kaktusar på något sätt. Känns plexiglas för instängt så kanske någon form av spalje kan fungera.

kickboard
0

Det blir nog inga problem med kaktusarna, för katter vet nog vad de slickar i sig. Vet ju hur det är med medicin som man förgäves försöker blanda ut med något gott. De känner ändå lukten/smaken av något ovanligt och så äter de inte.