Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3905 ggr
TinaH
2007-10-08 20:43
0

Färg + spackel

Hej

Vi har mublerat om i vårat hem.
Kan behövas ibland, det är som en regäl storstädning. =)

Men så har vi världens fulaste fondtapet, hade jag fått välja hade det inte blivigt denna….men bore man i hyrerätt så gör man. =)

Men nu är det så att jag tänkte spackla igen alla hål på denna fondvägg som har blivigt.

Ska man blanda spackel med färg, eller ska man "dutta" på efteråt.
Vad ska man ha för färg till tapeten och hur blandar man?

Hur skulle ni ha gjort?

Tack på förhand!
Tina

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

TinaH
2007-10-09 00:37
0

är det ingen som vet?

Mvh TinaH

Tom
2007-10-09 19:27
0

Du spacklar och slipar först sedan kan du fylla i med färg. Men resultatet kanske inte blir som originalet eftersom det är svårt att få precis samma nyanser och även samma glansvärde.

Tom

TinaH
2007-10-10 00:51
0

Tack Tom för svaret! :-)

Men hur dant är det nu…..minns inte…

Ska jag blanda färgen ljusare eller mörkare?

Att det inte blir xakt samma kan jag förstå…men jag vill inte ha det cerisrosa heller *Flinar*

Mvh TinaH

vanessa
2007-10-10 02:25
0

Fast du får tapetsera/måla även om det är en hyresrätt. bara du gör det proffesionellt. Det vill säga att det ser bra ut, utan färgklickar här och där och sneda tapeter. Kolla med din värd. Det verkar vettigare än att spackla, slippa och dutta. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

TinaH
2007-10-10 02:59
0

Jo, men nu är det så att vi har blivigt lovade nya tapeter till våren, och till dess så kan det vara kul, att ha en fond vägg utan skott hål i. :-)

Mvh TinaH

vanessa
2007-10-11 00:25
0

Okej, det förstår jag :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

mariatingsund
2007-10-11 20:14
0

En blöt färg är alltid mörkare än en torr, om du vill bättra på färgen. Annars kan du hitta på något kul, gå till färghandeln och fråga om de har gamla tapetprover, du kan ju tejpa några på väggen över hålen, ta formen från din nuvarande tapet, och lek vilt, det ska ju bara vara uppe några månader, och du kanske får mer skaparlust sen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

magma
2007-10-12 00:19
0

Sätt upp ett kollage av foton i udda ramar över hålen tills våren nalkas…Flört

Joohanna
2007-10-14 21:15
0

Man blandar oftast inte färgen med spacklet utan målar på efteråt.

Om du går till färghandlaren och hittar den tapetbok som din fondtapet finns i brukar de ha listor på de färgnummer (ncs nr) som har använts i tapeten och då kan du få exakt samma färg. Be sen om en provburk med den färgen, de är billiga!

Jag skulle tro att din tapet är en vanlig borosan eller decorama tapet och finns i tapetboken med samma namn….

Lycka till!