Tapetsera... Hjälp!
Som synes behövs det några råd kring tapetsering…
Vi ska tapetsera om i köket, innan satt (sitter) det en papperstapet där som nu delvis är nedriven eftersom den satt löst på diverse ställen, det har flyttats lite gipsskivor osv.
Så här och där är översta skiktet borta medan det innersta sitter kvar och suuuuger åt sig vätskan i spacklet- med blåsbildning som följd. Och de går inte bort när spacklet torkar. *suck* Även i tapetskarvar, där tapeten inte sitter fast till 110% så blir det en del blåsor.
Kan man måla på med någon form av spärrskikt som INTE fuktar upp tapeten och orsakar dessa blåsor? Vi har bara ett lager gammal tapet, under dessa är det gipsskivor.

Vi har satt 5 mm-s gips ovanpå alltihop, det var det enklaste sättet att bli av med allt elände bakom.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Visst kan du måla för att få en "fuktspärr" Men det bästa är oavsett att riva bort all gammal tapet om den inte sitter ordentligt, detta görs lätt och snabbt med en vanlig sprayflaska och lite vatten. Vill man inte lägga ner det jobbet så kan man måla väggen med tapetklister innan och låta det torka till ett tag innan man tapetserar, får man sen lite bubblor i den nya tapeten så är det inte hela världen, när det torkar så försvinner bubblorna och det blir som nystruket.
Däremot kan det vara ide och kolla så det inte är en massa fett i dom gamla tapeterna eller bakom dito.. Är det fallet så har man tyvärr snart dom nya tapeterna på rymmen och det är inget roligt. Hoppas det går bra med tapetandet.
Tack för tips:)
Tapeterna satt för hårt för att det skulle gå att få bort dem helt, det är gipsskivor bakom och jag antar att tapeterna sög fast bra… Utom där vi nu rev bort dem.
Jag fick göra så att jag skar ut de blåsor som blev där jag spacklade, för de satt kvar efter att spacklet torkade, och så fick jag spackla igen. Samt målade med en fuktspärr över hela väggarna- de blåsor som blev då försvann när "färgen" torkade. Samma funktion som tapetlim gissar jag, fast dyrare:/
Sedan spackla tapetskarvar, hål efter spikar och skruvar och skarvar mellan gipsskivor och ikväll blir lördagsnöjet att slipa, slipa, slipa… Ska försöka få till ett par bilder sedan på slutresultatet.

Ja, du kanske hade fått mindre att göra med en återställare eller gips som jag skrev.
Tyvärr så skulle det bli svårt med mer gips pga eluttagen, men främst för att vattenledningsrören går så tätt emot väggarna att det inte finns 6 mm:s mellanrum mellan rör och vägg. Men jag har tänkt tanken, dock var det inte genomförbart denna gång. Fast visserligen så hade det krävt en hel del remsor, spackling och slipning ändå även med ny gips.
Hej
Vi hade problem med en tapet i källaren…där det satt kvar en massa papper och lim efter att vi draigt ner de gamla tapeterna..eftersom det är i källaren ville vi inte ha dessa då vi har haft problem med att färg odyl inte andrats..
Vi hittade en "tapet-av-ångare" på silvan för cirka 500 kronor….vårt rum är på 100kvadrat och vi köpte 2 ångare..mycket jobb men värt varenda krona…
Nu har vi målat alla väggarna med putsfärg som är till för betongväggar.
Lovisa
Värt att tänka på tills det är dags nästa gång! I de flesta rum har vi annars mest målade väggar, vilket nu känns som ett mycket praktiskt och bra alternativ…

I nyaste Jula katallogen finns en ta<petborttagare med ång, för endast 199 Kr. Ser ut som en oljedunk med slang och munstycke. Art.nr 529-003. Det kanske en bra investering, måste kunna använda till t.ex. fönsterputs?

Vad det blev konstigt. Nu ska jag nog gå och lägga mig.