Att ta upp en dörr
Jag vill ta upp en dörr i en vägg mellan köket och vardagsrummet. Får man göra det själv, och hur blir det då med eventuella elledningar eller andra rör. Måste man blanda in en elektriker? Hur gör man, måste man ha en motorsåg eller går det med typ stick eller tigersåg?
Hur bor du? I ett eget hus eller i en lägenhet?
Är det ett hus kan du göra i stort sett vad du vill så länge du inte förstör några bärande väggar. Du kan använda en tiger, cirkel eller sticksåg. Om du använder en cirkelsåg kan du ställa in djupet så att den bara tar själva väggen, inte det som finns innanför. Då slipper du såga av alla kablar (om det finns några).
Om du behöver dra om el och inte vet hur man gör skulle jag absolut rekommendera att du anlitar en elektriker.
Du kanske behöver bygga en ram i själva väggen om den är reglad för att få någonting att fästa karmen i.
Ställ gärna fler frågor om du undrar någonting. Nu ger jag dig bara lite allmänna tips eftersom jag inte har en aning om vilka förutsättningar som finns hemma hos dig.
Mvh
Tom
Jo jag bor i eget hus och väggen är bärande. Öppningen tänkte jag skulle bli 150 cm. Självklart anlitar jag elektriker om ledningar behövs dras om, men om jag inte vet ifall det är ledningar i väggen och råkas såga av en? Hur vet man hur mycket man ska ställa in sågklingan på? Yttre delan av väggen är ngn slags porösplatta.
Det låter som att du behöver förstärka över öppningen om den ska vara så bred och väggen är bärande. Du kanske måste bygga en tillfällig ställning som håller taket på plats medan du gör dörren så att inte taket rasar in.
Gör ett provhål i mitten av öppningen med en hammare så ser du hur tjock väggen är.
Det låter som en tritexplatta i din vägg.
Tom

Tom, måste man inte alltid förstärka med en överliggare om man tar upp hål i bärande väggar? Har funderat på det förut, men inte tagit reda på.
/Pelle
Nej det beror på hur bred öppning du gör. Om du håller dig mellan två reglar behöver du inte förstärka. Men om du tar upp 150 cm är det minst två reglar som ryker och då bör du absolut förstärka.
Svenska hus är ofta välbyggda och skulle troligen inte rasa även om man struntade i att göra en förstärkning men jag skulle aldrig chansa.
Tom
PS. Reglar brukar sitta med en centrumavstånd på 60 cm.