Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 1464 ggr
Niklas
0

Klippa gräs eller inte?

Vad är bäst när det är så torrt i marken som nu? Jag inbillar mig att gräsmattan lättare torkar om jag klipper den kort. Min bror tyckte att det borde krävas mer vatten för att hålla den vid liv då. Jag tyckte att den borde fungera som en kamel och lagra vatten i bladen när det är torka.

Vem har rätt?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pulcinella2
0

Jag vet inte, men jag skulle gissa att du har rätt. Jag vet inte om jag tror på just kamel-teorin -nån sorts skillnad är det väl på en puckel och ett grässtrå - men jag tror att det kan vara så enkelt som att ju fler små blad som skuggar jorden, desto mindre utsatt blir den. Jämför med solbränna.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
aldur
0

Ser man på, här kan man ju redan logga in ;-)

Gräsmattan förlorar mer vätska genom "klipp ytorna" när du klipper den. Så avstå det. Vattna inta på dan, vattna på kvällen då avdunstningen är mindre.

stry
0

Som aldur säger, klipp topparna på stråna… helst med nagelsax :)

Brukar skippa uppsamlaren när det är hett också, då återgår vätska från det klippta gräset som får ligga kvar och det skyddar litet iaf.

Därtill ser det väldigt ohyfsat ut inför grannarna, men så har de flesta brunbrända mattor att skryta med också….

:)

Tom
0

Niklas, …en tror att det behövs mer vatten om man klipper den kort och en annan tror att den lättare torkar om man klipper den kort…

Det är ju precis samma sak. Så antingen har båda rätt eller också har ingen rätt :-)

Tom