Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 2825 ggr
Pulcinella2
0

Symaskins-dilemma

Vuxenpoängen samlas på hög här hemma (bostadsrätt, ICA-kort, pensionssparande…) och nu är det dags för nästa. Jag har insett att jag inte klarar mig utan symaskin längre!

Jag trodde det skulle vara lätt att hitta en bra och enkel symaskinsmodell, men det är ju en hel djungel därute. Så jag tänkte helt enkelt fråga här. Har ni några tips på en bra symaskin som inte går sönder efter tre minuter, och som klarar av att sy gardiner, lägga upp jeans och… ja ni vet, sicksacka och sånt till husbehov? Behöver inget extraordinärt som typ dataprogrammerade saker som kan brodera motiv (även om en iFokus-tröja kanske inte vore helt fel…)

Vad använder ni för symaskiner? Är ni nöjda med dem? Känner ni till någon bra affär i Stockholmstrakten?

//Pulcinella

kickboard
0

Jag har en PFAFF varimatic 6085 som nu är 10 år gammal och har funkat klanderfritt hela tiden. Har sytt mest gardiner och hemtextilier men även en del festkläder på den.

Den har raksöm och sicksack och knapphålsfunktion samt elastiska sömmar.

Pulcinella2
0

Tack för tipset! Efter många om och men blev det en Singer, som hade några månader på nacken och därför hade fått priset nedsatt - men hade garanti på 5 år kvar. Kändes som ett kap… Blir det några alster får jag väl slänga ut en bild på dem. :)

//Pernilla

kickboard
0

Singer är också bra maskiner, har haft en sådan förut. Kom bara ihåg att smörja den regelbundet om den ska fungera smidigt.

AktieTrader
0

Pulcinella, tror du inte Johan vill ha en symaskin som han kan koppla till datorn och göra symaskinen webbstyrd :-)

Tom
0

Jag ringde till min syster och frågade lite om symaskiner eftersom hon har sålt sådana tidigare. Även om du redan har hitta vad du söker tänkte jag lägga in lite tips om vad man ska tänka på. Fyll på med flera synpunkter om ni har.

Hon sa att de flesta märken har enkla billigare och dyra bättre. Utsidan har ingen större betydelse eftersom alla har ett plastskal. Vad som är intressant är vad idelarna innuti är gjorda av. Hennes egen erfarenhet är att till exempel Bernina gör bra gedigna maskiner. Husqvarna däremot innehåller många plastdelar som gör att de inte håller lika bra.

Om man har turen att hitta en gammal maskin i bra skick brukar de vara väldigt driftsäkra.

Ska man använda maskinen uteslutande till jeansuppläggningar bör man satsa på en ganska kraftig maskin eftersom det är trögt för maskinen att sy igenom det.

Tom