Inredningsdetaljer
Hejsan, tycker att det skulle vara kul att se detaljer och saker som ni skapat hemma. Insåg nu när jag har tapetserat om och ställer saker på gamla och nya platser att jag har en massa saker som är personliga. Som mitt namn står på så att säga, även om det inte är signerat. Det kan gälla allt, från tavlor till bord, till jag vet inte vad. Överraska mig och andra. För det kan bli härliga tips för oss som är inredningsintresserade.
Börjar med en tavla som jag skapat av min pappas fioler. Han gick tyvärr bort för 20 år sedan. Då ville jag hylla honom och hans fioler. Så vad kunde vara bättre än att göra en tavla av det hela. Tyckte jag. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

En dag kom jag på att jag ville ha ett stålbord med bottenskruvs ben. Så jag berättade det för min man. Vilket han då genomförde :-). Sedan så har jag ställt två stycken flyglådor under i metall. Kommer från SAS. Där har jag materialet jag arbetar på för tillfället, för jag sitter i vardagsrummet med den bärbara datorn på bordet.
Skruvbenen är perfekta, för när man har megamiddag så är det bara att skruva upp det hela, så hamnar det på samma höjd sm köksbordet. Snart ska vi byta bordsskiva, och få tjock aluminium som kommer att blankpoleras så att det blir som krom.
Hade en vän, amerikansk inredningsarkitekt som gjort flera böcker, hemma hos mig. Hon tittade runt och kallade vardagsrummet för industridesign. Inte för att jag är hundra på vad det betyder, men det stämmer rätt bra. /Vanessa

Här har jag vinklat flygförvaring för att få det med i bild, men det står annars med huvudet mot soffan till.
Förresten, tavlan som är pappas är i hallen. Har lite olika teman i rummen. /Vanessa

Nu vill jag gärna se vad ni har för annorlunda och roliga saker. /Vanessa
I alla fall ovanligt!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Gillar ditt bord med tillhörande saslådor. Klart industriinspirerat.
Tom

Tack, Tom. Kul att du tyckte om det. Visst är det lite speciellt, men får man inspiration så måste i varje fall jag följa det hela. Som tur är så har jag en man som jobbade med byggen och sånt.
Oj, ni ska bara se vad jag planerat som bokhylla, men vi har lite problem att få tag på det hela. Men en dag så :-).
Då vågar jag knappt visa sidoborden till soffan. En på varje sida. Fast de är precis rätt för mig, min man och det rummet. Som sagt, får man en idé så är det bara att följa det hela. /Vanessa

Finns det någon här som har roliga, trevliga, minnesvärda, speciella inredningsdetaljer. Berätta eller visa dem gärna. /Vanessa

Fy vad vanlig och tråkig jag kände mig nu ;-)
Härligt med en inredningsstil som sticker ut från mängden!
MIn kamera är på utlåning,men snart kommer jag lägga upp bilder på min nya lya.
Underbart vacker tavla, den med fiolerna!

#8 Tråkig är jag säker på att du inte är. Det som är trevligt att folk har olika stilar. Menar, hur kul vore det om alla hade bord som jag har. Då skulle jag dumpa den.
#9 Tack, jag gillar den tavlan. Dels för att det är pappa, men också för att den är annorlunda och personlig. Ett enkelt sätt att visa upp saker, som alla kan göra med sina intressen. /Vanessa
Men det är "bara" en bild av fioler? Eller är det äkta fioler?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det här är inte så speciellt, det är bara några gamla grejer som vi hittade i garaget när vi flyttade till vårat hus. Jag älskar gammaldags grejer så de fick en egen plats i bokhyllan! :) Det kanske inte är så vanligt att ha rostiga spikar och hyvlar som prydnad men ändå!!.. enkelt men personligt
jättefint, Joohanna! Både klockan och de gamla sakerna!

Jag gillade bröllopsfotot mest, ni kan ju byta ut tapeten sen med alla barnens/barnbarnens foto så småningom. Men det är väldigt kreativa lösningar med kabelrulle till bord m m.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#12-13 Vilka underbara idéer. Sånt är guld värt och ger ett nytt liv till sakerna så att säga. Älskade bröllopsfotot, men gillade de äldre prylarna också. Sånt är så fint, och ska få sin plats i hemmet istället för att slängas. Kanonidéer. Nu blev jag ännu mer inspirerad, så det ska jag lägga på lager.
#11 Det är pappas riktiga fioler som han spelade på varje dag. Så det blir 3D, så att säga. Inget glas, för det funkade inte :-). Det som inte syns på fotot är stråkarna som hänger längs med sidan av ramen. Ovanpå har jag också gamla saker, som jag inte har riktig koll på vad de användes till. Men de är fina och passade in där.
Tack Joohanna för dina tips. Som sagt, värt hur mycket som helst! /Vanessa
Underbart! Får jag härma klockidén? Sonen trampade sönder min mormor klocka en natt…tror att själva klockan fungerar men glaset under kraschade… :(
Har sparat alla gamla verktyg från boden då mamma o pappa sålde huset. Tänkte sätta upp dem i hallen den dagen barnen blivit lite äldre o inte pillar så mkt. Hyvlar o sågar från farfars dagar mm.

Nu börjar jag spana runt efter en gammal klocka. Suck, det är väl det enda jag inte har. Fast när jag trillar över en så kommer den också fyllas med bild eller annat. Superbra idé.
Sätter in en annan tavla som jag gjort. Även detta är till minnet av min pappa. Tog noter från honom, rev söder och satte in dem i en gammal, väldigt fin ram. /Vanessa

Oooo tack!! kul att man kan inspirera andra!!
fritt fram för alla som vill att ta efter! =)
Vanessa vilka fina tavlor!
Och ja de e inte så lätt att få tag på gamla saker. Vi hade tur som köpte ett gamalt hus där mkt var kvarlämmnat.
Annars kan man gå på loppis eller auktionshus o så o hitta fina gamla saker men de vet ni säkert redan.. =)