Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1584 ggr
soulside
0

Inglasning av balkong

Jag har sökt bygglov för att glasa in min balkong, och fått nej i ett tjänsteutlåtande av stadsbyggnadsnämnden i Stockholm för att det strider mot detaljplanen/gestaltningsplanen för området. Jag bor vid vattnet och balkongen är i stort sett obrukbar då inte solen lyser.

Är det någon som känner till definitionen av inglasning?
Finns det någon lösning som inte kräver bygglov?

Mvh
Erik

bjorsa
0

Här finns de lite om inglasning av balkong i sthlm

http://www.stockholm.se/templates/template_154.asp_Q_number_E_45620_A_category_E_11029_A_cat1_E_440_A_cat2_E_11646_A_cat3_E_11688_A_cat4_E_24_A_c_E_11688_A_name_E_Inglasade+balkonger

Har du balkong som sticker ut ?eller har du redan väggar på sidorna å tak av grannens balkong golv ?

mvh/bjorsa

soulside
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stadbyggnadskontoret menar att den är utanpåliggande. Se bifogad bild. Sökta balkonger markerade i rött.

// Erik

bjorsa
0

Menar du att ni inte fick bygglov för dom röd markerade balkongerna trots att de redan finns inglasade balkonger på huset dom som är framför i bilden för dom ser ju inglasade ut ?

mvh/bjorsa

Tom
0

Visst är det roligt när de ska bestämma över hur dit boende ska se ut? Jag är så less på alla dessa självutnämda stilpoliser som 'vet' bäst när det gäller hur andra människor ska bo.

Överklaga och stå på dig! Gå gärna dit personligen så ofta du kan och framför dina åsikter så ger de sig nog tillslut eftersom de inte orkar ha dig springande där hela tiden.

Tom

Leica
0

Växter kan de väl inte förbjuda..?

I så fall föreslår jag snabbväxande Japansk humle (ettårig) och en spaljé. :) Har ingen aning om hur detta funkar men ska testa det på min balkong i sommar!