Dagens lärdom
Kranars utseende har varit en mestadels estetisk fråga för mig. I dag fick jag lära mig att det finns en bra tanke bakom de kranar som är formade som en svanhals (ett upp och nervänt J). Det är lättare att få plats med höga kastruller och hinkar under dem, vilket min bror påpekade när jag skulle köpa en ny köksblandare.
Vänliga hälsningar
Niklas
Hehehe. Ja det stämmer att det blir lättare med kastruller och sånt när man diskar. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Men du, har du aldrig diskat? Då brukar det nämligen märkas….
Ja, visst är det smart! Betydligt lättare att sätta skurhinken under kranen, eller hur? 
#3: Det vet jag inget om. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Kanske kan det passa att jag frågar här inne…. Våra kranar i badrummet fäller ut men det är bara varmvattenkranarna. Rören är alldeles kalkiga liksom. Vi har filter så det är konstigt. Men varför fäller det bara ut på varmvattenkranarna? och finns det något bra lösningsmedel till att putsa upp dom?
#5: Menar du att det är kalk utanpå? I så fall har jag för mig att du ska linda ett papper ndränkt i citronsyra utanpå över natten. Det löser upp kalken.
Vänliga hälsningar
Niklas
#6 ja det ser ut som att kalken liksom fäller utanpå rören. Kan tänka mej att det är kalk iaf.. Ser ut att vara det. Rören för varmvatten är liksom helt grå och grumliga

det kan inte vara så att rören blir blöta vid användning av badrummet? Antingen direkt eller genom fuktig luft efter en dusch t ex. På varma rör borde vattnet dunsta snabbare och därför lämna fler fula spår, så har jag alltid resonerat i varje fall.
Vi har utanpåliggande rör runt väggarna i badrummet, och de blir blöta varje gång man duschar. Båda rören får fläckar (kalkavlagringar) med tiden, men varmvattenröret blir alltid värst.