Tak till altan?
nu har planerna för vår altan satt fart o ritning är skriven o ska bara ha ngn namnteckning först sen ska det in till kommunen… undrar vilket tak ni tycker vi ska välja…antingen plasttak eller tegel?
Det beror mycket på hur resten av huset och omgivningen ser ut tycker jag. Har du någon bild som vi kan få se?
Tom
Har bara denna bild o tyvärr på fel gavel …altanen hamnar på andra sidan huset…
Blir samma typ på taket som husets tak, alltså inget platt tak…
Jag skulle använda samma beklädnad som på hustaket. Det ser ut som plåt eller plast men jag kan inte riktigt avgöra på den bilden?
Tom
det är vanliga tegelpannor, röda!
#6 Det ser inte ut som tegel. Betong?
jo det är absolut tegelpannor!
på första bilden ligger pudersnö på taket…
på bild nr2 skiner solen på det..
en bild till på huset o taket…
#8 Jag kan nästan tänka mig ett vad… ;-)
#11 Ha ha det vågar jag inte!!! Jag är ingen hejjare på namnen men tegelpannor är vad gubben o hans far slänger sig m när de pratar om takpannorna…
#11, Ja jag skulle inte sätta emot :-)
Det ser inte ut som tegel men bilderna har lite för låg kvalité för att jag ska kunna avgöra.
AusaBausa, ta en närbild på "teglet" så kanske vi kan avgöra…
Tom
Hur ser tegelpannor ut då? ngn som har en bild på det?
Tegelpannor är gjorda av lera. När leran bränns blir det små (eller stora, beroende på leran) färgskiftningar. Dessutom kommer en liten (eller stor…) "skevhet" i pannan. Tillsammans gör det att ingen panna är en annan helt lik. Tegelpannan är dessutom (normalt) ofärgad, dvs den får färg av leran. Normalt tegelröd, men även gula och bruna nyanser finns.
Betong-pannor är gjorda av betong! De har en exakt form. Massan kan vara genomfärgad, eller ha ett färgat ytskikt. Exakt samma färg och form på varje panna. Fast betongpannan bleks ofta med åren och blir mer gråaktig (betongens naturliga färg). Moderna pannor håller nog färgen bättre.
Desutom har de lite olika egenskaper - tegel suger upp och avger fukt. Betongpannan är tät. Tegelpannan kan också frostsprängas.
Sammantaget, utseendemässigt:
Ett betongtak är livlöst. En exakt jämn form, och jämn färg på hela taket. När det blir gammalt blir det ännu fulare…
Ett tegeltak är fullt av liv. Skiftningar i färg och form. Det åldras ofta mycket vackert, blir vackrare och vackrare…
Bild bifogas…
Intressant!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#15 då håller jag på dig, vi har ett betongtak! ;-D
Nu:
ska vi ha betongtak eller platsttak t altanen som kommer o komma på vä gavel. Taket ska se likadant ut som det på huset… alltså inte lutande tak ut från väggen…vad heter sånt tak vi har på huset? Brutet?
#17 sadeltak tror jag…
#18, Japp, sadeltak.
Tom
Okej!
Vi ska ha sadeltak på altanen, tur jag har er! ;-D
MEN vilket är snyggast…? betongpannor eller plasttak?
#20 Snyggast blir säkert likadana pannor som på huset.
Plasttak kan vara praktiskt - det kan ju vara genomskinligt om man önskar mer ljus. Det är ju också lättare, vilket gör att kosntruktionen under kan göras enklare. Med plasttak blir det säkert mycket billigare.
ja det är det vi dividerar om här hemma: Plast: billigt o lättare att sätta upp eller betongpannor: snyggare o dyrare.
tror ju pannorna gör sig bättre t vårt hus o att plasten blir säkert fulare snabbare än pannorna…