Brunnsrengöring
Vi har grävd brunn, inte så djup ca 3 meter, med himla bra tillrinning.
Vårt vatten är ok bortsett från att det är kraftigt järnhaltigt, så det har investerats ett antal tusentals kronor i reningsanläggning och grejer…
Jag vet ju att man bör göra ren brunnen med jämna mellanrum, och jag misstänker att just med tanke på järnhalt och sånt så bör det kanske göras med tätare mellanrum hos oss.
Både maken och jag fasar för detta med vår klaustrofobiska läggning!
Är det någon som vet huruvida det finns firmor som utför brunnsrengöringar och i så fall - vilken typ av firma ska man börja leta hos? Slamsugningsfirmor? VVS-firmor?
Nån som vet?
Vi har också en grävd brunn som är ungefär tre meter. Jag hade själv klaustrofobiska tankar om att ta sig ner i den brunnen. Men när jag väl hade stuckit ner en stege och klättrat ner några steg insåg jag att det inte var det minsta läskigt att gå hela vägen ner och rensa. Nu tycker jag inte längre att brunnen är så obehaglig längre.
Så prova själva först. Gillar ni det inte så kan ni ju anlita någon då istället.
Tom
Hur gjorde du? Skyfflade allt i en hink och lar sedan grus i?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag bara plockade bort allt bråte. Själva vattnet var klart och fint. Jag ska tillägga att vi inte dricker vattnet från den grävda brunnen.
Tom
Om man behöver fylla på med ny sand, någon speciell grovlek som rekommenderas? Går det bra med "sandlådesand"?
Här finns en bra länk:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tackar!