Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 7161 ggr
lisette
6

taxera om hus?

nu är vi ju klara på vår ovanvåning och vi håller på med köket.

hur gör man för att taxera om huset? tidigare har jag hört att folk undvikit att taxera om huset pga det blev högre fastighetsskatt. men nu när de slopat den, då borde ju högre taxering vara önskvärt?

lisette
0

en sak till..

och om man inte upptaxerar huset, då är det svårt att få ut husets värde om det skulle börja brinna osv?

Alexej
0

Jag vill också veta, byggde till för min son, ca.35 qm. Det kom inte med i sista deklaration (31. 12. 2006?) Och som jag vet är det bara var 4.år en ny deklaration. Det var inga problem att höjer försäkringen, men jag får ingen höjt bostadsbidrag. De räknar efter den gamla deklarationen med mindre bostadsyta.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tom
0

Kontakta skattemyndigheten.

Tom

Alexej
0

Kanske lite naiv fråga? Hur stor risk är det med upptaxeringen? Var rätt så nöjd med min "fastighetsskatt", vet att många inte angav tex ny kök eller fixade elsystem för att inte åka på höjt fastighetsskatt. Tänk om alla anger nu rätt värde och nyrenoveringar och plötsligt blir taxerad efter det igen?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AlbaStiffler
0

Är fastighetsskatten verkligen slopad nu? Skulle inte det EVENTUELLT slås igenom i nyår? hmmm, minns inte hur det blev… vi blir ju inte berörda av fastigheterskatten förrän om 5 år iom att vi har ett nybyggt hus.

lisette
0

var det inte klubbat?

Alexej
0

Kan inte så mycket om det, men just slopad fastighetsskatt var ju en dragplåster från nuvårande regeringen. Men efter vad jag kunde läsa fattas ju just de pengar nu och de söker förtvivlad efter alternativer. Då blir det evt en ny fastighetsskatt under annat namn?

Oskar
0

Fast vad är fördelen med att få huset upptaxerat?

Eller är försäkringsbeloppet satt efter taxeringsvärdet kanske?

AlbaStiffler
0

Nä, inte är väl försäkringsbeloppet satt efter taxeringsvärdet? Ingen aning, men det vore konstigt. Ta tex vårat hus, som jag tror har taxeringsvärde på 1,8 millar, om jag inte minns fel. men det kostade 3,1 millar att bygga. Och då förväntar jag mig att jag, in case of fire, får ut motsvarande värde som huset just har kostat att bygga, om det skulle brinna inom en snar framtid. Eller har jag fel?

Sånt som man ju borde ha koll på… *ger bakläxa till sig själv*

Alexej
0

Nej, försäkring har sina listor över storleken, byggår osv. Jag kunde försäkra mitt hus så att det täcks ifall det skulle ner. Hellre betala mer än för lite. Men taxeringsvärde är bra ifall man vill sälja och som hos mig för bostadsbidrag. Har man eget hus gär försäkringskassan efter taxeringsvärde.

Oskar
0

#10 Fast sälja…tittar man verkligen så mycket på taxeringsvärdet? Det säger ju inte så mycket om marknadsvärdet ändå…

mvh
Oskar

Alexej
0

Men tittar du på husannonser står det ofta taxeringsvärde. Banken ger lån efter taxeringsvärde, dvs bottenlånet höjdes hos mig efter att jag visade upp höjs taxeringsvärde. Det är ingen säkerhet men myndigheter, banken tar det som en ungefär säkerhet.

Oskar
0

#12 Ah ok, fast det tycker jag är puckat av bankerna. :)

Alexej
0

Ja och det är det som man kommer i kläm för. Bättre lån på banken, mer bostadsbirdag från FK med höjd taxeringsvärde, men osäkert framtid med evt fastighetsskatt.

Tom
0

#12, Det där måste vara väldigt individuellt från bank till bank. Jag lånade mer än dubbelt mot vad taxeringsvärdet var eftersom värdet på huset var så mycket högre. De tittade inte alls på taxeringsvärdet och jag har aldrig varit med om att någon bank har gjort det. Det är inte många som skulle få lån i Stockholm då.

Tom

Alexej
0

Här tog de det som säkerhet, ingen var här och tittade på huset.

AlbaStiffler
0

Vi håller just nu på att förhandla med handelsbanken, visserligen är chefen en bekant, men ändå. Han ville ha foton på huset samt lite lägesinfo om vart det låg. Det räckte för hans säkerhet så att säga. Taxeringsvärdet tror jag inte ens han frågat efter.

Men å andra sidan är det ju ett nybygge, så han vet precis vad huset kostat då de haft byggnadskreditivet och vart med oss under hela byggprocessen.

Alexej
1

Har också handelsbanken, souveräna, fick lån fast jag är låginkomsttagare! Men min sjukpension är en säker inkomst, kan inte blir mindre. Blir knappast arbetslös på det.Glad

Mervi
0

Fastighetsskatten är inte avskaffats ännu, det finns förslag om det men inte beslut hur det skall bli.

Jag har för mig att man får hem ett förslag på deklaration en gång om året och denna blankett är ifylld, om man har renoverat och byggt till så fyller man i det, ändrar befintliga uppgifter och skickar in blanketten. Något liknande sätt som vanlig självdeklaration.

Men helt säker är jag inte så lättast är att kontakta skattemydigheten och fråga.

lisette
0

vad händer om man inte skulle taxera om huset då?

Alexej
0

Jag skulle avvakta, om ni inte behöver det som jag skrev om. Lån, bostadsbidrag, försäljning. Men ring till försäkringsbolag och höj värdet till rätt nivå.

Mervi
0

Läs här om fastighetstaxerin.