Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 1495 ggr
Stenis
2005-10-07 14:54
0

Tapetsering hur?

I kväll händer det för första gången…

Tapet, klister och en tapetserarkit är inköpt.

Vad har ni för generella råd när det gäller tapetsering?

Tapterna är sådana som du först limmar på väggen och sedan smackar upp.

Det närmsta jag tidigare har kommit tapetsering är att jag har sett när de har gjort det på tv : ) Så har ni några små tips och trix att komma med så blir jag tacksam!

Niklas
2005-10-07 15:08
0

Menar du att man ska stryka tapetklister på väggen först och sedan sätta upp tapeterna på det?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
2005-10-07 15:11
0

Börja tapetsera vid fönstren så att du får skarvarna åt rätt håll. De ska inte skapa skuggor av ljuset från fönstren.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Stenis
2005-10-07 15:24
0

Jo, precis, jag menar, först stryker man klister på väggen och sedan smäller man dit tapeten.

Det är nog en tämligen enkel vägg som vi skall tapetsera, inget fönster, bara vägg och 4-5 våder ungefär.

Det står på rullen att tapeten skall läggas kant i kant, då är det väl bara att göra det, ingen överlappning alltså???

tillalex
2005-10-07 15:45
0

Sist jag tapetserade var det med såna tapeter. Mycket smidigare att stryka ut limmet direkt på väggen tyckte jag. Dessutom inget kladd när våderna hänger ut över lister och annat.

Se till att få ordentligt med lim ända ut i skarvarna, annars kan de lossna senare. Skall du tapetsera över ett hörn så låt det överlappa hörnet med några centimeter bara, annars blir det så jobbigt att vika våden. Framförallt om väggen inte är riktigt rak.

Har för mig att du kaklat tidigare. Då kommer klara detta utan problem.

Lycka till!

ledarn
2005-10-07 21:16
0

Det låter väldigt konstigt… Då är ju tapeterna helt torra när man sätter upp dem…?

CBA
2005-10-07 23:03
0

I vanliga fall smetar man klistret på tapetvåden och låter den dra lite efter som att den sväller.

Hur blir tapeten om den sätts upp torr, blir det inte blåsor om den börjar svälla på väggen och sen torkar ?

Var super petig med under arbetet och torka bort klister som har kommit utanför på en gång, det gulnar när det torkar.

Lägg flödigt med klister på väggen/tapeten, en torr tapet suger åt sig väldigt mycket.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

ledarn
2005-10-07 23:10
0

#6 Precis, ibland blir det bäst att limma såväl på vägg som på tapet…

Stenis
2005-10-07 23:36
0

Så var det gjort.

Min sambo deklarerarde klart och tydligt att det var sista gången han gjorde något av denna kalibern (fem våder), så nu får jag ligga lågt ett tag innan jag börjar prata om sovrummet om jag vill ha någon hjälp *skratt*

Det blev kanon! Till och med bättre än jag tänkt mig, fondväggen gav en helt annan dynamik till lägenheten, det blev mycket djupare och en klar kontrast mot allt det vita. Sideboarden som jag körde till Sundsvall (över femtio mil tor) för att köpa i veckan gjorde sig perfekt till väggen. Nu har jag fått ett glas vin och kan bara sitta och njuta av mitt fina hem =) Bilder kommer när jag fått tillbaka vår kamera!

Nu väntar jag med spänning på mina bänkskivor som är hos stenfirman som skall polera dem. Tack pappa!

I morgon väntar storstädning, det blev en "aningens" dammigt när jag slipade ner de gamla tapetskarvarna…

Stenis
2005-10-07 23:36
0

Nu kan man bara hoppas att tapeten sitter kvar i morgon….

CBA
2005-10-07 23:45
0

Det är roligt med förändring och även små förändringar kan göra mycket.

Jag fick ett ryck i somras och målade om våran hall, nu väntar vardagsrummet på en upp-piffning.

Fast jag var lite nervös, har aldrig målat direkt på tapet någon gång förut…jag var beredd på ett *slaffs* hela tiden, men kvar satt dom och det blev himla fint.

Jag skulle vilja ha en fondvägg i v-rummet men vi har inga hela väggar (fönster eller dörrar på varje vägg) så jag tror inte det skulle göra sig.

Mvh CBA

Stenis
2005-10-08 12:51
0

Tapeten sitter kvar!!!

CBA; Ja, visst är det roligt att göra om. Jag har bara bott i hyreslägenhet tidigare och inte velat fixa och donat så mycket där för "vi skulle ju ändå flytta snart" , det tog sex år innan vi kom oss därifrån.

Kan du inte klä in en del av en vägg i ett snyggt tyg? Det ger lite annan känsla än en tapetserad fonvägg, men du får en liten förändring i alla fall?

CBA
2005-10-08 22:23
0

#11 Hur får man tyget att sitta uppe då, det funkar väl inte med vanligt tapetklister….häftpistol kanske ;o)

Det var ingen dum idé, vi har EN hel pytte vägg bakom soffan, den kanske är runt 2,50 bred…där kanske man skulle kunna fixa nått…

Mvh CBA

ledarn
2005-10-08 22:48
0

Gardinstång/skena i taket intill väggen. Byt tyg när du vill byta färg…

Tom
2005-10-08 23:46
0

Eller sätt upp ett vitt tyg och rikta en projektor mot tyget. Då kan du byta både färg och mönster så ofta du vill.

Tom

Stenis
2005-10-17 16:18
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

FIck tillbaka kameran i dag tänkte visa hur det blev. Jag är bara så nöjd att tapeten sitter kvar ännu =)

Tack för alla tips!

Tom
2005-10-18 00:06
0

Snyggt! Rummets karaktär måste ha blivit rejält förändrad.

Tom

Stenis
2005-10-18 20:42
0

Tom, ja det blev ett helt annat djup i lägenheten när man fick en referenspunkt och allt inte bara är vitt.

Dessutom så är det ju så begränsad yta att det känns som att man kan byta fondvägg ofta *viskar så att inte sambon hör*

Madde
2006-04-20 13:48
0

#15. Jättefint vart det med den gröna tapeten. Visserligen vet jag inte hur det såg ut innan men det blev riktigt bra. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.