Stenskiva
Hallå!
Som ni kanske sett i tråden "mitt nya hus" så har vi en svart granitskiva i hela köket. Den är verkligen supernajs och ett riktigt lyft för köket. MEN, hur 17 håller man den ren? Vi får en hinna på den imellanåt, antar att det är fett och sådant.
När man läser på nästan alla rengöringsmedel så står det "får ej användas på marmor" och dylikt, så man vågar inte använda dessa medel. Vad ska man ha för bra medel för att vardagsrengöra den? Diskmedel eller tex såpa räcker inte för att få bort hinnan, och den är fortfarande flammig efter man torkat bort med diskmedel…
Har ni tips på "vanliga" rengöringsmedel som ni vet inte skadar skivan och som funkar? Antar at det finns specialmedel som man kan köpa hos tex köks-försäljare, men har inte lyckats komma över något än.

Jag kan tyvärr inte ge dig något svar,men tycker det verkar konstigt med denna "hinna".
JAg trodde att granit var det ultimata materialet att hålla rent, som jag drömmer om i kök och badrum.
Men ring din leverantör så ska de kunna svara på det!

Jo, det är jättelätt att hålla rent. Men eftersom det är blankt och helsvart så syns en fet hinna på den efter några dagar. Precis som om du skulle laga mat på en spegel/en glasskiva. De får ju åxå en sån hinna, men stenskivan är svårare att torka ren + att man int kan ha samma kemikalier.
Vore smidigt att hitta ett medel som lätt går att få tag på i typ mataffären.

Annars tycker jag du ska hålla drömmen uppe, det är superdupersmidigt. Behöver aldrig tänka på varma kastruller/plåtar och den känns supertålig. Och grymt snygg. Lätt att torka av från smulor och sånt… men som sagt, denna hinna ställer till det om jag int ehittar ett bra medel snart. kommer bara aldrig ihåg att ta mig förbi en leverantör… hehehe.
Jag har visserligen inte någon sådan skiva, men det funkar kanske ungefär som glas? Om du använder diskmedel på trasan och det är fett, så försvinner inte fettet, utan det smetas ut till en mycket tunn hinna, som kan bli flammig. Man måste skölja ur trasan och torka efter för att få bort hinnan, och eventuellt polera, tidningspapper är rätt bra för polering.
Fönster brukar man ju tvätta med sprit, och det tål nog också en stenskiva. Det viktiga för att slippa hinnan är ju att man får bort fettet och andra föroreningar, inklusive diskmedel.
Jag brukar använda en fuktad mikrofiberduk utan något medel alls, och det funkar fint för att få bort motsvarande fetthinna från exempelvis speglar, man behöver alltså inte nödvändigtvis kemikalier, men det är viktigt att mikrofiberduken är ren. Den går bra att tvätta i maskin, men man ska inte använda sköljmedel. Kanske värt att pröva innan du ger dig in på något mer avancerat.