Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 3601 ggr
Ahnna
0

Sättsand och sånt

Okej, amatören Ahnna ska lägga en gång med kullersten i sin trädgård. Jag har grävt bort grässvålen och hade som plan att gräva bort tillräckligt med jord för att komma ner en bit, sedan lägga markduk, singel och slutligen sättsand att lägga stenen i. Men under gräset har jag hittat ett helt perfekt gruslager (det har varit en gång där förut) så jag började fundera lite; måste jag gräva bort det lagret och lägga en duk under, eller kan jag lägga duken gruset och sedan sättsand på duken? Jag tror dessvärre inte att det ligger någon duk under gruset, den gamla gången anlades troligen för 30+ år sen…

Och en fråga angående sanden; jag har läst mig till att vanlig "sandlådesand" inte är tillräckligt stabil för att lägga sten på, så man ska alltså ha riktig sättsand, men häromdagen såg jag nåt TV-program där de la stenplattor på en väldigt gul sand som påminner starkt om sanden som finns naturligt i skogen runt omkring min gård. Kan jag ta sand från naturen och använda som sättsand, eller kommer det inte bli bra? Det skulle ju underlätta för plånboken att slippa skicka efter sättsand någonstans ifrån, men jag vill samtidigt att gången ska bli stabil och hållbar.

Som sagt, glad amatör som är kluven mellan att göra en bra trädgårdsgång och att göra en billig trädgårdsgång…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tom
0

Jag skulle inte chansa på att lägga duken på gruset eftersom sättsanden inte får någonting att 'fästa' i.

Sättsand är formbar och 'håller ihop' på ett speciellt sätt. Dessutom kan vanlig sand innehålla ogräsfrön och annat som förstör gången.

Tom

Ahnna
0

Okidoki. Kan man "fuska" lite med gruset då, och lägga ett lite tunnare lager grus på duken, om man lägger duken på det befintliga gruslagret? Kan man kanske strunta i duken överhuvutaget? Det ska ju inte vara en überfin grusgång, utan en mer gammaldags kullerstensgång, som det gärna får växa lite gräs och dylikt i forgarna på. Den ska liksom smälta in i gräsmattan, eller hur man ska uttrycka det.

www.stuteriprecious.se

Tom
0

Om du vill att det ska växa saker mellan stenarna så ska du så klart skippa duken.

Är det inte så noga kan du lägga gruset var du vill. En stengång blir det ju hur som helst. Sen hur den ser ut om tio år är en annan sak ;-)

Tom

StinaIda
0

Duken används bara för att det inte ska växa något mellan stenarna.

Så strunta i duken du!

Ang sanden så åkte jag till ett sandtag och grävde upp min egen sand,annars hade jag aldrig haft råd att göra om min framsida… 

Men som Tom säger…Min framsida är grymt snygg nu,men vem vem om 10 år…

Lycka till!

Ahnna
0

Okej, tack för input! Jag tänkte att duken kanske gjorde gången lite mer stabil och hållbar, och inte bara som ogrässtopp. Jag vill ju gärna att gången håller i mer än 10 år, men det får gärna växa lite gräs och så i fogarna, det gör ingenting. (Jag har gräsklippare om det skulle gå överstyr!)

www.stuteriprecious.se