"Immiga" glas efter disk.
Hej!
På sistone har ett antal glas haft som en mjölaktigt genomskinlig hinna efter disk. Det är inget som går bort i nästa disk heller. Vet någon varför det händer och allra helst om det går att förhindra/göra något åt.
Mvh Ulrika

Det kallas för glaspest och det är inget man kan gör åt det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kan tydligen också kallas Glassjuka.
"I en rapport från Glasforskningsinstitutet kunde man läsa en förklaring som i mycket kort sammandrag löd: Glas består i princip av kisel-, kalcium- och natriumoxider. I fuktig miljö bildar natriuminnehållet i vissa glassammansättningar natriumhydroxid, vilken som bekant är vattenlöslig. Då vissa delar av den klara glasytan således "spolas bort" bildar resterna ett mjölkvitt skikt.
Det är således en fuktig miljö som orsakar skadan. Eftersom torkningscykeln i en diskmaskin är både varm och fuktig kom skadorna att visa sig snabbare än vid tidigare handdisk, och de "starka" maskindiskmedlen fick skulden. Ofta togs glasen ut medan de ännu var varma och fuktiga för att sedan placeras med öppningen nedåt på en hylla så att angreppet kunde fortsätta. Detta bör man än i dag undvika."
Jag la i lite salt i en bunke, blandade i varmt vatten så saltet löste sig. Lät glas ligga i en stund och diskade sedan med en svamp. Det blev mycket bättre en inte helt bra. Provade då att ha i lite Bikarbonad och hade i en aning varmt vatten och diskade glaset med svamp. Nu är dom fina.

Ska jag prova! Tack för tips!!
Såna blev mina glas när min förre sambo diskade. Kunde inte begripa vad det var. Så en dag fick jag se att han bara diskade dom på insidan!!! Sedan blev det jag som diskade i fortsättningen. Fick jobba ett tag med diskborsten och en svamp innan hinnan gick bort och glasen blev klara igen.
Om det är kristall så måste de syras. Men det var de tydligen inte. Det kallas kristallsjukan.