Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3292 ggr
Staffan
0

Sheriffen i Ryd...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dokumentären "Sheriffen i Ryd" visar hur privatpersonen Kjell Johansson har utvecklat ett skyddsgarde som ska skydda orten Ryd från brottslighet. Polisen i Kronoberg fick se saker de inte visste, bland annat hur Kjell Johansson och hans fru rycker ut på larm med en hund och ett järnrör i bilen. (SvD)

Någon här från Ryd?

Mvh // Staffan

Tom
0

Polien tycker att det borde behövas väktarutbildning för att utföra saker som den här mannen gör. Ha!

Väktarutbildning är en kurs på några timmar som ger hormonstinna ungtuppar rätt att banka på knarkare och andra utstötta i samhället utan risk för repressalier. En sådan kurs skulle knappast göra varken till eller från i det här fallet.

Tom

Pia
0

Tom, nåja, jag har några vänner som är väktare, de är inte så värst hormonstinna…:)

Tom
0

:) Nej jag vet att det finns många undantag. Jag jobbade extra som väktare en sommar för många år sedan och jag var inte så vidare värst intresserad av att banka på folk. Men jag träffade väktare som gjorde det. Jag försökte diskutera med dem men det var som att diskutera med religiösa fanatiker.

Jag kan också bekräfta att nästan alla väktare som inte var tillfälliga egentligen ville bli poliser men de hade inte riktigt det som krävdes. Lustigt nog hade alla en mycket bra (bort)förklaring till varför just de inte kunde bli poliser och det hade aldrig någonting med deras fysik, intelligens, psyke eller attityd att göra. Konstigt nog ;-)

Och som sagt "utbildningen" ger jag inte mycket för. Det som gav mig mest var brandövningarna vi gjorde. Det var ingen annan som ville vara frivillig så jag fick prova på nästan alla moment. Släcka en brinnande människa (docka), släcka bensinbrand och släcka en bilbrand.

Tom

Faxlin
0

Jobbade som P-lisa i en Stockholms förort för några år sedan, eller ja rätt många år sedan. Då jobbade vi väldigt nära väktarna där, då vi var i deras lokal på våra raster. Dessutom var jag vid tillfället sambo med en av dem.
Så visst stämmer det att många ville bli poliser egentligen. Ena killen jobbade som väktare medans han faktiskt läste till polis, och under min tid där blev han också det. Han hamnade i piketgruppen.
Sedan var de flesta riktigt bra, ett par rötägg som slog först och frågade sedan hade vi nog. Men oftast går det schysst till. De får ta mycket skit de där väktarna och den enda med en riktigt stor skruv lös var nog min dåvarnade sambo tyvärr.
Men tror de blir oftare anklagad för övervåld än vad som egentligen sker, åtminstone var det så då där jag jobbade.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tom
0

Jag tycker att ett enda fall av övervåld från en väktare är illa nog. Det är värre om en väktare slår obefogat än om en vanlig person gör det.

Om en vanlig person slår en väktare får de ett strängare straff eftersom det är våld mot tjänsteman. På samma sätt borde en väktare som slår obefogat få ett mycket hårdare straff. De är ju de som ska stå för "rättvisa" och man ska kunna lita på dem.

Tom

Pia
0

Ja vad brukar man säga, kan man inte bli militär, blir man polis, sedan väktare, sedan plit…:)

Tom
0

Nä knappast! Det är betydligt svårare att bli Polis än att bli militär. Alla kan bli militärer men ganska få kan bli Poliser.

För att bli Polis krävs att man är minst normalbegåvad men för att bli militär krävs inte ens en normalbegåvning.

Tom

Faxlin
0

#7: *Asg* Den var bra.

Audiatur et altera pars

Pia
0

#7 *asg* håller med Åsa - den var ganska klockren:)

AndersE
0

#7 Jag har sett exempel såväl inom polis som militär som tyder på att normalbegåvning inte är krav.

Men annars ljuger du. Det är intagningskrav och tester för att bli militär (officer) också.

Pia
0

#10 fast när man ser det som så, så är det ju inte lika roligt att skämta om ju…;)

Jag såg en dokumentär om den svenska "Polisskolan" för några år sedan, trots alla tester och krav så häpnade man sannerligen över hur otroligt krokade och okunniga pinsamt många var i polislärarkåren och de paneler som frågade ut aspiranterna. Frågar man så dumt så får man ett lika dumt svar kändes det som…

Tom
0

Jag räknar alla inom militären som militärer, inte bara officerare. Visst har de krav och tester men kraven är satta så lågt att det faktiskt inte ens krävs normalbegåvning för att få rycka in i lumpen. (Förutsatt att vi räknar 100 på Stanford-Binetskalan som normalbegåvning)

Tom

Oskar
0

Jag såg dokumentären…min första reaktion var att den här gubben var ute efter kicken…kicken att sätta dit någon…Man riktigt såg hur han njöt när han kunde förfölja två ont anande polacker (tror jag det var).

Oskar

AndersE
0

#12 Om man räknar IQ så är 100 ett genomsnitt och som normal begåvning brukar räknas personer som hamnar i intervallet 80-120.

Alla "militärer" är officerare eller blivande officerare (gäller sedan NBO ca 1983). Eller du räknar civila som är anställda i försvaret som militära?

Om du räknar värnpliktiga till militära (de är alltså inte anställda utan fullgör en lagstadgad skyldighet som gäller all manlig befolkning) tycker jag att du lämnar ämnet. Det är en skyldighet att göra värnplikt och har alltså inget med begåvning att göra.

Sen är det en annan sak att så få får göra värnplikt idag att många som vill göra värnplikt och har begåvning över det normala (IQ över 120 alltså) inte får göra värnplikt.

Att kraven skulle vara så lågt satta för anställd personal att det inte krävs normalbegåvning stämmer helt enkelt inte.

Oskar
0

Är det inte så att det finns två grupper av officerare inom militären? En liten klick av avancerade tjänster har mycket höga "antagningskrav"  medans resterande i princip bara kräver att man gjort lumpen och sedan följer med strömmen?

I lumpen gjorde jag något som kallades typ skyddväktarutbildning. Tror det motsvarar den civila väktarutbildningen. Dvs jag gick sedan runt och bevakade militärförläggningen på natten. Men utbildningen var ju ett skämt, tror knappast jag skulle hantera en skarp situation på ett bra sätt efter den.

Oskar

AndersE
0

Två grupper officerare har jag aldrig hört talas om - om du inte avser fast anställda och reservare?

Däremot är det ju t.ex helt olika krav för att bli stridspilot jämför med att bli sambandsofficer. Alla officerare har i princip rekryterats för att kunna bli ÖB. Du måste ha gjort värnplikt för att kunna bli officer.

Jag har också gått vaktutbildning under min värnplikt och jag vill inte kalla den ett skämt - även om jag också är glad för att jag aldrig behövt använda den.

Tom
0

Jahopp, då har jag väl lämnat ämnet enligt dig. Jag kan inte den tekniska termen för militärer men jag tror att gemene man använder militären ungefär som jag. Läser man på wikipedia står det så här:

"Militär är beteckningen på den eller det som tillhör en stats organiserade krigsmakt"

Om det är en övning med värnpliktiga och officerare brukar alla jag känner, plus de som pratar på Radio Stockholm, säga att militären har övning. Men då menar du att man ska säga att militären och värnpliktiga har övning? Det låter konstig tycker jag och jag tvivlar på att det är så orden används. Men jag är ingen språkproffessor så jag kan ha fel.

Förresten, vad var det jag "ljög" om? Det är ganska magstarkt att beskylla någon annan för att den ljuger. Enligt mig kräver en lögn att man har ett uppsåt vilket jag absolut inte hade oavsett vad du syftade på.

Spannet man brukar prata om ligger mellan 85 - 115 men det har ingen större betydelse i diskussionen.

För min del är det helt OK att avsluta den här diskussionen utan att någon har rätt eller fel eftersom den säkert kan uppfattas som pajkastning av andra och det gagnar inte iFokus. Då raderar vi bara våra inlägg… Men jag accepterar din vilja Anders.

Tom

AndersE
0

Tom, diskussionen började med att du i #7 skrev:

"Det är betydligt svårare att bli Polis än att bli militär. Alla kan bli militärer men ganska få kan bli Poliser. För att bli Polis krävs att man är minst normalbegåvad men för att bli militär krävs inte ens en normalbegåvning."

Jag gjorde uppenbarligen ett stort misstag, vilket fick mig att dra felaktiga slutsatser och för det ber jag självfallet om ursäkt! Naturligtvis har jag aldrig trott att du hade ett uppsåt att ljuga. Däremot trodde jag du var väldigt slarvig i dina uttalanden.

För mig är att jämföra anställda poliser med värnpliktiga ungefär som att jämföra en skolklass i gymnastik med deltagarna i en elitsatsande gymnastikförening - rätt ointressant.

Värnplikt är som jag skrev något som ALLA män är skyldiga att göra. Att jämföra dem med människor aom valt och sökt till ett yrke tycker jag är ganska befängt - alltså tog jag för givet att du talade om de militärer som är militär till yrket.

Men - misstaget var mitt, och slutsatserna jag drog var därmed felaktiga. Jag hoppas du kan ursäkta mitt misstag!

Tom
0

Såklart!

Jag tycker om dig i alla fall Anders. Tycker du om mig? Flört

Tom

Faxlin
0

Vad gulliga ni killar är. Flört

Audiatur et altera pars

AndersE
0

#19 Puss, puss Tom! Kyss

Pia
0

Håller med Åsa:)

Tom
0

#20 & #22,

Vadå? Så här gör vi killar alltid när vi riskerar att hamna i en situation där vi inte är helt överens med varandra… =)

Tom

Pia
0

:) Of course…

AndersE
0

Just det! Man slätar över och sen har man en tagg för evigt att dra fram vid behov…

Flört

Tom
0

#25, Nej, nej, nu blandar du ihop med hur kvinnor gör ;-)

Tom

Pia
0

Aha, ett bevis på att män och kvinnor faktiskt är mer lika än man ibland tror - tänk vad man lär sig på iFokus…:)

AndersE
0

#26 ja, just det - tänkte inte på det… Flört

Faxlin
0

*Asg* Ja, pojkar, pojkar, pojkar. Ni är i alla fall gulliga tycker jag. Och sååå lärorikt sedan. ;-)

Audiatur et altera pars

Oskar
0

#16 Menade att jag personligen kategoriserade militärerna i två kategorier. När jag gjorde lumpen så fanns det vissa riktigt smarta typer, ofta de på speciella tjänster, medans de flesta "vanliga" fänrikar och liknande ofta inte var alltför brighta.

Och det finns säkert flera väktarutbildningar i lumpen, min var dock inte speciellt kvalificerad…fick slå lite på några sandsäckar typ.

Fast min kontakt med militären är ganska begränsad. :)

Oskar