Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 6602 ggr
Caspia
10

Var ska gardinstången sitta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag bott här i 1,5 år utan gardiner och uppenbarligen behöver jag hjälp. Var ska gardinstängerna sitta i förhållande till fönstren? Finns det något standardmått att utgå ifrån? Jag vill ha en knythissgardin, tror jag. Stilen på lägenheten är 1940-50-tal. Takhöjden 270 och fönstergluggen är 140x140 cm.Det är ett kök som ligger åt norr så det är rätt mörkt.

Envishet och drömmar

Caspia
0

Det tilltänkta fästet (ett av två…), som jag fick genom bortskänkes iFokus, av snälla VildaVittra.

Envishet och drömmar

Halvdansken
0

Jag hade satt den så högt upp som möjligt så du får in mest ljus.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
0

Tack för dom fina orden. 🌺

Jag skulle inte sätta dom högre än att en rullgardin (de brukar väl typ finnas från 170 cm längd?) täcker fönstret när den är fullt utdragen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lill-Kisse
0

#3 Det sitter väl redan persienner i fönstren? Då behöver man inte tänka på rullgardin.

Man bör vara noga med att inte borra hål alltför nära kanten, för att betongen inte ska råka spricka. Jag brukar gärna montera gardinfästen ca 10 cm från kanten både i höjd- och sidled. Det ser bra ut.

VildaVittra
0

#4 Det sitter rullgardinshållare på hållarna. Därför skrev jag om det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lill-Kisse
0

#4 Aha! På det viset. Du är uppmärksam.

designbyBrismo
0

Tänk nytt och skippa gardiner! Jag bor själv i enlägenhet från 40-talet och takhöjden 2.70 är härlig ~ det skapar rymd. Fönsterna är oftast snygga och kräver inte textil. Gardiner gör att rummet upplevs mindre och i 40-50-talslägenheter brukar inte rumsytan vara så stor. Ljusinsläppet blir dessutom maximalt. Satsa istället på textil på väggar, golv och som inredningsdetaljer i form av kuddar, plädar osv i en skön, harmonisk färgskala. Om Du vill ha gardiner trots allt (kanske för insyn osv) - sätt skenan i taket och ha gardiner från tak till golv - det gör också att rummet upplevs större. När det gäller inredning är det viktigt att tänka på linjerna . . . det är det som ögat först läser av, det kan annars lätt upplevas rörigt. Lycka till i inredningsarbetet!

På min blogg & hemsida kan Du hitta fler inredningstips!