Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 14282 ggr
SemlanEmlan
0

Stabilisera IKEA loftsäng

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en stor (140 cm bred) loftsäng i trä från IKEA. Den är då tänkt att man ska kunna sova två i, men trots rätt montering & hårt åtdragna skruvar är det väldigt störande av att sängen "vinglar" lite lite när någon rör på sig för mycket när man ska sova. Så nu har jag tänkt försöka stabilisera upp den på något sätt.

Idén var att köpa färdigbehandlade brädor i samma träslag & slå upp en halv träpanel mellan benen på de två sidorna (1 kort & en långsida) av sängen som står mot en vägg. Alltså bara från golvet till mitten av benens längd. Nu är bara frågan vad blir snyggast & bäst? Att slå upp alla brädor vågrätt mellan sängens ben eller skruva fast en bräda längst ner & en upptill & sen slå på korta brädor mer som en riktig panel, vertikalt? Tappar jag stabilisetet då?

Alla tips, råd & idéer är väldigt välkommna!

AlbaStiffler
0

Om du inte råkar ha virke och prylar hemma är det kanske rent av billigare att köpa en ny sängbotten som är stabil. :-) bara en tanke…

Annars skulle jag kanske köra en kombination av dina lösningar och stabilisera både under och på sidorna… För att gardera sig…

Zara87
0

Kan du inte skruva fast sängen i vägen? Det gjorde vi med våran loftsäng..Blev mycket stabilt.

Tom
0

Antingen skruva fast i väggen som Sara skriver eller bara sätta en tvärslå på kortsidan och en på långsidan.

Tom

SemlanEmlan
0

Hade garanterat skruvat fast den i väggen om jag kunnat, men då det är en gammal lägenhet med "stenväggar" så vill jag inte hålla på & skruva så mycket i väggarna.

Knepet med en tvärslå är att då "försvinner" väggen i mitten, & eftersom jag har matbordet under & då vill ha en fin tavla där så vill jag ju inte ha en tvärslå framför den…

AlbaStiffler: Vart kan jag hitta en så hög loftsäng som är billig & stabilare? Har som sagt matbordet under så att hitta ny sängbotten är nog inte möjligt. Däremot skulle jag kunna slänga ut sängen & bygga in en ny loftsäng vid taket, men då blir det dyrt med alla kostnader för virke & snickare, för det är inget som jag klarar själv helt klart. Hur menar du med att stabilisera under?

Tack för alla tankar & råd!

Solveig
0

Hur blir det om man skruvar fast många bräder på en av kortsidorna så det blir liksom en stege upp?

AndersE
0

Sätt en vajer i kors - långsida och kortsida…

(Om det också stör tavlan, kan man sätta vajerkorset lågt. Inte lika bra, men kan räcka.)

Tom
0

Sätt klossar mellan väggen och sängen och tryck in sängen så är den i alla fall lite stadigare utan att det syns något.

Tom

tussilago
0

jag är inte säker på att jag är helt med på hur du hade tänkt, men skulle du inte kunna sätta en hel skiva mellan plankan som är mittpå och själva sängbotten (alltså inte ner till golvet utan på den övre halvan istället)? den skulle du ju kunna tapetsera eller måla i någon häftig färg och sedan sätta tavlan på skivan istället för direkt på väggen?

AndersE
0

#8 Smart!