Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 1315 ggr
Pernilla
0

Nästa målarfråga...

Okej, nu kommer nästa målarfråga…

När man nu har målat sina väggar första gången (i rätt ordning, som snälla Hemmet-skribenter har lärt migKyss), hur lång tid tar det ungefär tills färgen torkar? Underlaget är målad tapet. Man kan förstås inte veta exakt, men jag tänkte att en ungefärlig uppskattning skulle vara bra för planeringsarbetet. Snackar vi fyra timmar eller fyra dagar, liksom?

Kram//Pernilla

AndersE
0

Kolla på burken… ;-)

Skämt åsido, men det beror naturligtvis på valet av färg. Vanlig plastväggfärg torkar på några timmar.  Då känns det torrt - jag tror man kan måla andra gången efter ca ett halvt dygn.

Tom
0

Ja det stämmer bra men det är ändå bäst att läsa på just din färgburk eftersom det skiljer mellan olika färger. Så det är nog inget skämt Anders =)

Tom

Pernilla
0

Bra! Misstänkte nåt åt det hållet. Det borde m.a.o. inte vara omöjligt att hinna med två strykningar på en dag om man gör den ena på morgonen. Tack för hjälpen killar!

Tom
0

Nej det är oftast inte några problem. Du hinner nog en tredje strykning också om du vill.

Om man rollar ett halvstort rum har det oftast nästan torkat när man gått varvet runt. Då är det bara att fortsätta ett varv till direkt. Förutsatt att man inte vänder håll förstås… =)

Tom

Pernilla
0

Tack för hjälpen! (Tack särskilt för den sista kommentaren om att vända håll… knäppisar) Nu gäller det bara att övertyga Johan om att milt milt grönt är en vacker färg i ett kök. Nån som vill vara med i min kampanj? "Grönt är skönt! Grönt är skönt! Grönt är skönt!"

Tom
0

Grönt är en fantastisk färg. Speciellt i kök. Det påmminer om mögel, operationsrum och slemmiga grodor…  ;-)

Tom

AndersE
0

I ett sjukhuskök? Javisst!

Flört

Pia
0

Men grönt kan ju vara fantastiskt skönt, tänk lindblomsgrönt…ljuvligt! Och så piffar man upp med lite limegrönt:)

johan
0

#6: Haha! Kunde inte sagt det bättre själv.

Mvh // Johan

AndersE
0

#9 Kan vi maila våra kontonummer?

Tom
0

Men faktum är att jag har målat en grön fondvägg i ett kök och det var riktigt snyggt. Men det var ganska mycket blått i färgen.

Tom

Pelle
0

Olivgrönt ala militären är en riktigt trevlig, lite klatschig färg som lämpar sig för sparsam användning som t ex fondväggar.

AndersE
0

Jag har hört att man egentligen ska ha "matfärger" i ett kök - det förättrar aptiten. Det innebär då t.ex att blått inte är en bra köksfärg - men att grön är utmärkt!

Att sen grönt inte är så snyggt är ju en annan sak… Flört

(Jag skojar - visst kan grönt vara jättesnyggt!)

Pernilla
0

Jag har gett upp. Men en sak är säker, och det är att den mörkgråa som är nu går fetbort. Så; tips på färger i ett arbetskök med små väggytor, vita luckor, träskivor, och härligt varmgult kakel mottages tacksamt!

AndersE
0

Det låter som en gul färg - samma som i kaklet fast ljusare.

johan
0

#15: Tur att vi män har så gemensam god smak.. :)

Mvh // Johan

Pernilla
0

Men då blir det ju bara gult.

Jag gillar inte gult tillräckligt mycket för det.

…grönt däremot…

AndersE
0

Fördelen med enkla och få färger i de fasta valen är ju att man har större frihet att variera det andra - gardiner, dukar, mattor…

Pia
0

Men jag slår ånyo ett slag för lindblomsgrönt, för det drar lite åt gult…:)

Pelle
0

massor med vitt, och för att få färg tar man in skojiga accenter.

Man tröttnar ju så snabbt på färger och det känns enklare att byta matta än måla om köksluckor.

Pernilla
0

Det där tror jag på. Skulle myckt väl kunna tänka mig vitt både i kök och hall. (gärna lite brutet… i… närå.)