Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 1320 ggr
Husmusen
0

IKEA är skandinavisk toppdesign?

Håller ni med om det? Läste en intressant artikel som påstod att IKEA skulle jämställas med Arne Jacobsen med anledning av allt företaget gjort för att promota skandinavisk design.

http://www.fyens.dk/article/592033

Jag vet inte, vad tycker ni?

Pelle
0

Nja, om man jämför så var ju Jacobsen en designer med mkt större frihet att skapa möbler just med hänsyn till endast form och funktion än vad en designer för IKEA har iom att de måste ta hänsyn till ett fastställt försäljningspris, produktionsapparaten mm. IKEA är ju dessutom sällan ledare för designutveckling, utan snarare, precis som H&M, skickliga på att läsa av trender och kopiera dem. Jacobsen, Mattson, Ekström mm skapade ju formspråket som IKEA sedemera kapitaliserade på, och spred ut i världen, så ur ett innovatörsperspektiv så är ju Jacobsen mycket viktigare än vad IKEA någonsin varit, men för att sprida ut ett skandinaviskt formspråk i världen så tror jag att IKEA har betytt mer än alla namnkunniga formgivare tillsammans just pga prisläget, tillgängligheten och stilkänslan.

Tyvärr så är det ju ofta så att en IKEA-produkt sällan är precis rätt, utan oftare ger en känsla av att "Ja, det var rätt nära vad jag vill ha, men till det priset så är jag kanske beredd att göra avkall på utformningen."  Mao prisvärt som bara den sett till funktionen, men aldrig helt rätt formmässigt. (Givetvis med undantag för Tomas Sandells utefåtölj m fotpall som är bland det mest originella IKEA nånsin gjort, och som förtjänar att bli en klassiker.

Pernilla
0

I samband med Ikeas senaste Stockholms-kollektion tycker jag företaget har lyft sig i håret vad gäller formgivning. Jag vill ha, inte bara vill nästan ha,  det supersuperläckra vitrinskåpet i ek som både känns stilrent och japan-inspirerat… Tycker också att fåtöljerna är riktigt läckra.

Kolla in!

AndersE
0

Jag tror verkligen IKEA spridit skandinavisk design på ett oöverträffat sätt.

Även om jag håller med Pelle om att mycket är kopior - om inte exakta så i "känslan" - så tycker jag ändå det finns mycket egna grejor. De har ju haft många väldigt duktiga designers. Jelinek - som ritat Pernillas vitrinskåp är väl en av dem.

Tom
0

Det är svårt att jämföra Arne Jacobsen och IKEA eftersom de inte alls är samma typ av företeelse. Den ena är en designer och den andra ett enormt varuhus om man ska hårddra det.

Vad är poängen med att jämföra dessa två?

Är det inte bättre att säga att IKEA har gjort väldigt mycket för att sprida svensk design i världen och Arne Jacobsen har gjort väldigt mycket när det gäller att designa unika saker?

Tom

Pernilla
0

#4 Precis! Och glädjas åt att bägge finns och inspirerar och gör mångas vardag lite skönare.

Pia
0

Tyckte det var lite kul att Google hängde på och pushade för Arne Jacobsen och dansk design där…;)

Pernilla
0

#6 Ja, reklamsnuttarna är onekligen beundransvärt fiffiga…

Tom
0

Får ni inte upp en sida där man ska logga in för att få läsa artikeln? Jag måste betala för att få tillgång till den… vilket jag inte har gjort.

Tom

AndersE
0

#8 Snåljåp! Flört

Tom
0

#9 Har du gjort det Anders?

Tom

AndersE
0

Nääää…

Oskyldig

Tom
0

=)

Pelle
0

#4 fast det finns väl en stor poäng med att jämföra design och design???? Sen att man kompromissar olika mycket med diverse variabler, i det ena fallet priset, i det andra kvaliteten, är en annan fråga. Design är design oavsett vem som står bakom, arkitekt från Danmark med eget bolag, eller arkitekt från Sverige på uppdrag av möbelvaruhus.

IKEA hade ju aldrig fått sprida sin design om det inte fanns stilbildare som gått i bräschen och skapat efterfrågan på billig skandinavisk design, till skillnad från dyr sådan.