Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3544 ggr
AktieTrader
1

Vad trött jag blir...

Idag skulle jag montera två rullgardiner. Det tog en hel förmiddag (kl10-13) att montera EN rullgardin. Jag är rätt händig så det är inte problemet. För det första är det så trångt uppe i fönsterkarmshönet att det är svårt att komma till med skruvdragaren. Fast jag jag trycker hårt och drar skruven sakta så slinter bitsen lite. Det är oundvikligt. Men det gick rätt bra att skuva i skruvarna.

Sen skall man kapa av rullgardinen och stången i rätt mått. Eftersom man inte vill kapa fel och beöva köpa en ny så kontrollmäter jag. Kapar, klipper och monterar upp. Då går den lite trögt så jag får montera ner den och fila av en mm. Montera igen. Den rullar fint men den rullar upp SNETT !?!.

Efter lite försök till justering så inser jag att det inte är helt rakt. Hämtar vattenpasset ock kollar. Nä, brädan jag skruvat fast fästena i är inte vågrät. Jaha då får jag väl lägga något imällan fästet och brädan för att räta upp det hela. Men när jag ska skruva ut de tre skruvarna så verkar det vara engångsskruvar de skickat med för de blir alldeles rundade så jag jag får bara ut som ett par mm innan bitsen bara snurrar i hålet. Så jag får skruva ut tre skruvar med poligrip, vicka skitskruvar, bara det tar säkert 30min.

När jag lagt imellan så att allt är rakt och nya bra skruvar är iskruvade så funkar rullgardinen perfekt. Sen var det dax för middag och efter det var det nästa rullgardins tur. Där vågade jag inte chansa så jag bytte skruvar för säkerhets skull. Allt gick bra med den andra rullgardinen och det tog inte lång tid att sätta upp.

AndersE
0

Ja, att måttpassa rullgardiner är inte så kul…

Och skruvar som börjar bli runda är INTE kul!

Faxlin
0

Ja, dåliga skruvar är ett elende. Kan inte säga att jag är avis på dig. usch, så trist när det ska jäklas.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tom
0

Det är där erfarenheten kommer in hehe! Jag brukar alltid byta ut originalskruvar mot egna utan att ens prova de som följer med. Undantaget är till vissa badrumsattiraljer där det kan följa med riktigt bra rostfria skruvar.

Tom

tillalex
0

Sådär är det alltid för mig, tycker jag. Dåliga skruvar är ju bara en av alla saker man behöver bråka med. Skall bara göra en enkel sak men aldrig passar grejerna med en gång och är det inte huset som är snett så är det något annat som måste byggas om lite grann. Vårat hus är definitivt inte IKEA standard.

Eller så är alla skruvdragarna helt omöjliga att finna hur mycket man än letar och när man väl hittar en så är batteriet slut…

Pia
0

Helt plötsligt fick man svar på varför så många skruvar är lösa…:)