Städa köksbänk
Hej alla,
Tänkte höra om det är någon här som har bra tips på när man ska städa kök och diskbänk. Har påbörjat en storstädning på köket, som inte fått sig en riktigt storstädning på jag vet inte hur länge.
Påbörjade köksluckor idag, som jag insett är ett hopplöst fall. Försöker få bort det mesta, men det blir till att måla om har jag förstått.
Men diskbänken. På ovansidan är den ju fin och bra, men under kanten. Ser ut som att det blivit något beläggning av grönt och gult där under. Har ni något bra tips på vad man kan använda för att få bort det (mesta)?
Köket ska så småningom tapetseras om, bytas kyl och frys, men vet ej om vi ska byta diskbänk också. Skulle vara roligt att få det rent och fint så man kan bjuda hem folk. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

På en så undanskymd plats som diskbänkens underkant kan du rengöra med Vim. Tar det inte bort all beläggning, så finns ju Svinto.
Du nämnde tyvärr inte vilket material diskbänken är av. Är det en äldre, rostfri diskbänk, skulle jag inte byta ut den.
Sitter något riktigt dunderfast på rostfritt och kakel får man ta till det tunga och mindre miljövänliga alternativet och det är ugnsrengöring, spraya på och låta stå orört över natten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Du kan också prova med en färgskrapa (som man också använder till spisar) med ett rakblad. Så kan du skrapa bort beläggningen om det sitter hårt fast.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Åh, underbart! Tack för hjälpen! Ska prova med Vim först och se om det hjälper! :D Annars tar vi till andra metoder!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus