Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 3113 ggr
[erikam]
2013-08-22 13:41
0

Göteborg

Hej! Detta var det mest passande forum för min fråga och jag hoppas någon kan hjälpa mig. Finns det någon här inne som är från Göteborg eller har flyttat dit? Om ett halvår är jag klar med min högskoleutbildning och vill då gärna flytta till Göteborg. Jag har länge tittat på lägenheter men nu till min fråga… Vilka områden i Göteborg är bra? Finns det några områden man borde "passa" sig för? Jag vill bo centralt men det behöver inte vara mitt i smeten så att säga. Tätort med bra spårvagn/bussförbindelser är det jag söker är väl de jag söker då jag kan tänka mig att det är både dyrt och svårt att få lägenhet mitt i stan. Tack för svar! :) ( hittade ingen passande grupp så ändra gärna om det blev allt för fel…)

Nilamson
2013-08-22 15:01
2

Kul att du ska bo i Göteborg:-) Många bostadsområden har fått oförtjänt dåligt rykte, medan andra har höjts till skyarna men inte är något märkvärdigt. Det är ju svårt att få bostad till hemula priser, som du vet men titta lite extra på Mölndal, Frediksdal och Bifrost, som har bra kommunikationer till Göteborg. Så även Mölnlycke. Favoritplatser i Göteborg tycker jag är områden kring Chalmers - Landala, DrFries Torg samt Nya Varvet. Centrala Hisingen, Backa och vissa områden i Angered hade jag nog undvikit men det finns förstås folk som stortrivs även på dessa platser.

[erikam]
2013-08-22 23:12
1

#1 Ja det var det jag kunde tänka mig. Så är det ju i min hemstad också, vissa bostadsområden har fått dåligt rykte på grund av enstaka händelser…

Tack för dina tips! Det känns tryggt att veta ungefär vad som är bra. Jag har aldrig bott i Göteborg utan bara varit på semester där ett par gånger, älskar staden något otroligt! Människorna jag mött är trevliga och det är ju makalöst vackert där. 👍

oh-la
2013-08-23 10:11
1

jag är från Göteborg och har bott där hela livet. nu bor jag i Stockholm, men har tidigare bott i Mölndal, vilket jag kan rekomendera. jag bodde i Bosgården, nära Mölndals sjukhus och 2 minuter från spårvagnen. kanonbra ställe att bo på och cykelavstånd in till Liseberg. det finns bra ställen överallt i princip. Frölunda har jättefina områden runt Ruddalen. jag har hållit mig till de delarna av Göteborg, Hisingen har bra områden, men jag är dålig på dem, och jag skulle inte vilja bo där själv, även om det är stort och som sagt, bra områden även där. håller du dig runt spårvagnslinjerna går det snabbt in till sta, sedan finns både allingsåspendeln och Kungsbackapendeln som snabbt tar dig in till stan, om du vill bo mer utanför. Kungsbacka, som är slutstation på Kungsbackapendeln är ca 3 mil söder om centrum.

kring chalmers är det kanonfint, och områdena runt Sahlgrenska är fint med god kommunikation.

[erikam]
2013-09-02 15:34
0

#3 tack för dina tips! :)

Maria
2013-09-12 21:24
3

Jag bor och har bott i hela mitt liv i Högsbo. Göteborg är postadress men ligger nära Frölunda (Ruddalen ligger emellan)

Bra kommunikationer både när det gäller buss och spårvagn. 15-20 minuter till centrum.

Jag tror att Högsbo fortfarande ligger ganska OK när det gäller hyror.

/Maria

FaileD
2013-09-22 23:22
1

Guldheden är också bra tror jag. Med gångavstånd till bussar i wavrinskys plats och spårvagn 10 även södermalmsgatan och buss 52 som åker till många platser som man vill av på. 

Ska själv ta över en liten ett där. troligtvis i jan. Känns långt kvar men de går troligtvis fort som tiden gör ibland

Ove-D
2013-10-03 22:52
1

Det finns områden som har dåligt rykte eller haft. Vet inte hur illa det är egentligen… Men det kan vara Angered, Bergsjön, Biskopsgården, Länsmansgården, Tynnered osv. Men jag tror också att Guldheden och Högsbo är relativt bra! Jag vet inte hur det är vid Olskroken, Kålltorp och vid Östra…

Djurälskaren87
2013-10-05 22:42
1

jag har alltd bott i gbg och då bott i johanneberg, samt redbergsplatsen och härlanda. 

johanneberg hade bra förbindelser men hyrorna är inte så jätte låga..

nu bor jag i strömmensberg/härlanda och här är det bra hyror och väldigt bra förbindelser in till stan. har även bott i redbergsplatsen som är ännu närmare city och där går alla vagnar samt bussar och bra hyror!