hyra hus - elförbrukning.
jag och sambon har fått nys om ett pyttelitet hus som är till uthyrning. detta huset är på endast 54 kvadratmeter, ligger mitt i skogen och verkar väldigt mysigt.
enda problemet är att det har direktverkande el och detta ska väl vara den dyraste uppvärmningen? tänker på vinterhalvåret främst.
det finns dock en braskamin i huset och eftersom det är så pass litet borde det väl inte innebära några enorma kostnader för oss eftersom brasan lär kunna värma upp hela huset ganska bra.
tänker jag rätt eller kan det trots allt bli en himla dyr historia de kallaste månaderna? vad betalar ni, som har denna formen av uppvärmning, då det är som dyrast?
Jag bor i ett gistet torp från 1700-talet och ligger på runt 1000 kr i el per vintermånad (oljeelement).
Nu snålar jag något enormt. Jag värmer tex inte upp köket eller bagarstugan. Kylskåpet stänger jag av, då köket ändå inte är varmt (dock håller det plusgrader). Jag stänger fönsterluckorna och drar för gardinerna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om någon är hemma hela dagar och kan elda funkar det nog med braskaminen. Den ger jättebra värme. Den som hyr ut borde kunna ge upplysning om elförbrukningen.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
tack för era svar.
#1 är det inte jobbigt att bo i ett kallt hus? kanske bara är jag som är känslig men kan ha lite svårt för det. eller det är kanske inte jättekallt?
1000 kronor låter ganska mycket om du snålar men sen är jag ju inte så insatt. hur stort är huset du har? du hade ingen braskamin va? om du stänger av kylskåpet, håller sig varorna kylda? funkar det bra att dra för gardiner och behålla värme så vis?
#2 i stort sett kommer det vara någon hemma för det mesta då sambon börjar klockan 16 och jag inte är sen att komma hem efter det.
vi åker dock till våra föräldrar hela helger ibland och då borde man väl kunna stänga av värmen helt under den tiden? lite kallt när kommer hem sen kanske men går nog snabbt att värma upp med brasa sen antar jag. är dessvärre lite opepp på att klyva ved ;)
Om ni stänger värmen helt under en hel helg finns risk att vattnet fryser om det är vinter och kallt.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#4 tack, det är ju bra att veta så vi inte gör den tabben. vet dock inte om vi får huset än men hoppas kan man ju, eller det beror ju på hur det verkar när vi sett det.
ska fråga om de som bott i huset kan ge mer information angående vintermånaderna. känner att det hänger lite på det då vi inte vill få obehagliga elkostnader bland annat.
#3 I ett kylskåp är det 8 grader varmt. I mitt kök ligger temperaturen där eller kallare, så ja, varorna håller sig.
Nej, 1000 är inte mycket om man värmer med element. Ja, jag har kamin, men den värmer ju bara när man är hemma, inte när man sover.
Jag bor på 40 kvm och märkte att temperaturen höll sig markant jämnare när jag stängde fönsterluckorna.
Nej, det är inte jobbigt, man håller mest till i den uppvärmda delen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 ja okej , tack för tipsen där :)
man får väl ha rejäla kläder på sig helt enkelt :) köket i huset har ingen matplats eftersom det är så litet så jag gissar på att vi endast kommer hålla till där när vi lagar mat och inte annars, så den lösningen kunde ju vara nåt.
när jag tänker efter är inte tusen kronor alls mycket, vet inte hur jag tänkte faktiskt. jag såg ju liksom summor som det gånger fem eller sex kanske, det hade varit rejält.
Hade ett radhus på 98 kvm ett tag utanför Norrköping.
Vattenburen värme via elpanna med frånluftsvärmepump.
Kallaste vintermånaderna låg elräkningen på 3000kr/mån
Då hade vi ca 19 grader inomhus vilket var lite väl kallt tycker jag som är frusen.
Vi hade både tvättmaskin och diskmaskin. Tre datorer som stod på dygnet runt och vi duschade ganska länge.
Fördelen med att lilla huset har både braskamin och elradiatorer är ju att det inte är svinkallt i huset när ni kommer hem efter jobb och ingen har eldat. Samtidigt kan ni ju spara ström och elda när ni är hemma. Men det går ju åt en del ved också så se till att ni jämför pris på veden också.
Det beror på hur väl isolerad huset är med, vi hyrde litet hus på 60 kvm har man varmvattenberedare,tvättmaskin mm sånt drar lite e., Våran el hamna på ca 2 000 kr i månaden vintertid då elda vi både kaminen och i köket. Det var mycket kalla golv dålig isolering mattor kan jag varmt rek att man har och innetofflor :)