Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 6631 ggr
lisette
0

måla bjälkar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har varit flitig nog att klä av våra bjälkar i vardagsrummet nu. men jg blev lite besviken.

den ena bjälken är jättevacker. mörkbrun och lite bark sitter kvar.

den andra bjälken har de varit på och hyvlat på undersidan för att den skulle bli jämn så den är itne alls i samma färg som dne första. det är dock bara på vissa ställen de gjort så här, dumt nog.

kan man måla den bjälken som är ljusare i någon färg som  liknar den andra? eller man ska bara låta den vara som den är? tror dock att det blir svårt att få till exakt samma färg.

dessutom har de sågat hål i den här bjälken med avvikande färg. så det fattas ca 10 cm. förmodligen har det tidigare varit någon form av stöttestolpe i golvet.

just det där hålet stör inte mig då det faktiskt visar en del av husets historia….

på bilden har jag ännu inte tagit bort pappret som sitter på bjälken.

mariatingsund
0

Du kan alltid betsa trä, så allt får samma färg. Det blir väldigt snygg, stort rum som det ser ut på kortet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tom
0

Jag tänkte säga som maria att du ska betsa.

Tom

lisette
0

menar ni att vi ska betsa den ena bjälek eller båda två?

Tom
0

Troligen måste ni betsa båda för att få samma nyans. Prova på en liten del som inte syns först.

Tom

AusaBausa
0

Hade också betsat båda för o få samma färg. Svårt annars som du själv sa att få samma färg om du ska måla bara en!

lisette
0

men blir inte den som är mörk mörkare då?

mariatingsund
0

du kan betsa flera gånger, tills du är nöjd med nyanserna. Bets är en sorts vätska som liknar  bläck eftersom det sugs in i trät. Och man kan gå över hur många gånger som helst. Pröva dig fram.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo