Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 5565 ggr
mopsen12
0

Ska flytta!

Jag ska flytta till en liten lägenhet med en liten hall, litet badrum och ett lite större rum med ett fönster. Jag har längtat så länge efter att välja färger och tapeter och inredning men nu när jag verkligen ska göra det står det still. Min första plan var att gå i en färgskala likt ett gammalt 1700-tals slott. Med vitt i sovrummet, ljusblått i badet och ljusgrått i hallen. Nu har jag ändrat mig om det blåa i toaletten då det inte funkar med det bruna kaklet.

Men till frågan då, vad tror ni skulle passa?

Jag är så komplicerad när det kommer till färger och inredning då jag älskar det extrema och gärna i en fin blandning. Jag tycker om gamla ting, minimalistisk, jätteplottrigt, konstnärligt, vitt, jättemörkt… Ja, jag kan fortsätta i en evighet.

Är öppen för alla förslag! Från en småblommig liten 1910- tals tapet i sovrummet till en jättemörk fondvägg. Bomba med ideér och färgkombinationer!

Xristina
0

Hmm om du har brunt kakel i badrummet, kanske det funkar med rosa därute? Jag tycker iaf att brunt och rosa är jättefint ihop.

oh-la
0

vill inte vara världens party pooper, men är det en hyresrätt? tänk på att man inte får ändra hur man vill i en hyresrätt. man kan åka på ganska tråkiga kostnader för att återställa allt när an flyttar ut nämligen.

mopsen12
0

#1 Rosa är inte riktigt min färg tyvärr, men det var ändå en god idé. 🙂Kan tillägga att varken rosa, lila eller orange funkar för mig om det endast är färg, dock kan det vara fint som tapet med mönser. 

#2 Det är ingen hyresrätt!

Halvdansken
0

Jag hade tagit vitt mot brunt kakel, vet inte riktigt vilken annan färg som skulle funka.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

Eftersom din smak är så blandad så kanske orange skulle funka mot det bruna? Lite 70-tal retro….

/Maria

mopsen12
0

#4 Ja, jag tror det med. Tänkte hänga upp lite foton och konst och så där inne, så det blir lite finare i alla fall. Några ideer på hur man annars kan piffa upp en toa, någon? 😃

#5 Precis som jag skrev i #3 så är inte riktigt orange min grej… Men annars var det en bra idé. Om du vet någon vacker, gammeldags tapet med orange detaljer i får du gärna hojta till dock!

Maria
1

#6 Ops missade det med orange….

/Maria

mopsen12
0

#7 Inga problem! 😉

Karmatarerskanise
1

Iiih, brunt skulle jag aldrig klara av att ha hemma :P

Men vitt är nog det jag hade valt till det om jag varit tvungen.
Turkost passar också.

oh-la
0

är det litet skulle jag hålla mig borta från mörka färger och försöka ha ljusa färger på väggar, och snarare satsa på färger i textilier och tavlor och liknande. mörka väggar krymper ett rum. däremot tycker jag personligen inte om vitt. vitt är skitsvårt eftersom det sväljer så enormt mycket! krävs mycket större tavlor i mitt tycke för att fylla en vit vägg. jag skulle köra på mjuka ljusa färger i grunden, typ sand. alltså inte brunt utan med ljusa varma färger. till dem färgerna kan man ha så otroligt mycket andra färger, och både stilrent vitt och mer färg funkar.

försök ha så lite saker som möjligt i hallen om den är liten, så det inte känns för trångt. förvaring ovanför dörrar är kanonbra i små utrymmen, typ hyllor ovanför dörren med fina lådor på där man kan gömma undan vinterkläder och sånt man inte vill ha framme.

lampor och ljus tycker jag är skitviktigt! finns ingentin gsom gör så mycket som belysning. kan vara allt från fina lampor till ljus.

mycket textilier tycker jag är så himla fint, och våga blanda färger och material så länge som du håller dig i samma skala. en hög med kuddar i olika turkos, blått, lila och vitt är supersnyggt, och så lite pläder och gardiner i samma nyanser.

personliga saker på väggarna tycker jag ockås är fint. våga förtora upp fotografier, klipp ut fina bilder ur böcker eller fina kort. gamla minnen går att rama in, typ konsertbiljetter och liknande. ha däremot inte för mycket krimskrams framme utan ställ ut snygg förvaring som man kan gömma nycklar och sånt i.

kolla mycket på blocket! man kan verkligen fynda jättefina saker, och mycket kan man få tag på billigt och måla om! superbra tips om man vill ha möbler som inte alla andra har till vettigt pris :)

ger ganska allmäna råd, men jag tycker det är skitsvårt att säga "ha den och den färgen" när man inte sett lägenheten. hoppas det hjälper nått i alla fall :)

mopsen12
0

Här är några tapeter från William Morris jag förälskat mig i. Nu lutar det åt att i sovrummet ha alla väggar vita utom en vägg där jag antingen har:

1. http://www.gamlamejeriet.com/PICTURE/5430-20-honeysuckle_green_beige_pink.jpg

2. http://britishwallpapers.co.uk/images/Chrysanthemum_Beigeduskypink_DMFPCH203.JPG

3. http://www.housedecorexclusive.co.uk/ekmps/shops/housedecorltd2/images/morris-co-golden-lily-wallpaper-green-red-210398-13235-p.jpg

4. http://www.fallon4interiors.com/WebRoot/BT3/Shops/BT4318/5171/1678/A8C9/CA04/7DF3/0A0C/05EA/4B28/liecester_212543.jpg

5. http://www.tapetorama.se/wallpaper/largepics/81201.gif

6. http://www.fallon4interiors.com/WebRoot/BT3/Shops/BT4318/5171/1DF4/AC68/CBF4/4255/0A0C/05E9/1FA1/mor212568.jpg

Vilken tycker ni mest om?

#10 Jag gillar idén om att ha saker på väggarna. I toaletten tänkte jag ha små pytte ramar med olika bilder och saker som inte tar så mycket plats men ändå gör det lite finare.

Bland tapeterna och så är det ju ljusare färger, så något sådant vill jag satsa på.

Det där med kuddarna tyckte jag också om! I sommar ska jag nog sy ett par stycken att ha i sängen! 🙂

oh-la
0

#11, åhh, sy kuddar är ju kanon! då kan man verkligen få dem hur man vill :)

bland tapeterna gillade jag 2 om man ska tapetsera ett het rum. den var så behaglig och inte för skrikig. kan bli så mycket mönster om man har mycket färg på alla väggar. ska du ha en fondvägg älskade jag 1 och 6. så himla fina!

mopsen12
0

#12 Jag tyckte också mycket om tvåan, det enda negativa med den är att den är lite suddig eller vad man ska säga. Som om det är en lätt dimma över den. Just nu velar jag mest mellan 1 och 3 som fondvägg till vita väggar. 😊

[lucii]
0

Jag har sett att vissa målat på kakel. Det finns även kakeldekor. Men det kanske blir jobbigt om de inte är vattentäta. Har du kollat på styleroom.se?

VildaVittra
0

Jag skulle måla väggarna på toaletten i en ljusare nyans av kaklets färg, sen tex måla ränder/schabloner i en brytande färg. Ex (förvisso en tapet) http://www.isander.se/Verkliga/Johan-Rune-Brun-Kakelugn.jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mopsen12
0

#14 om kaklet var på väggarne hade jag gärna använt kakeldekor men när det bara är på golvet känns det inte aktuellt.

#15 Schabloner var en lysande ide! Säkert rätt enkelt att göra själv med, eller vad tror ni? 🙂

VildaVittra
0

#16 Schabloner är jättelätta att göra själv med lite styvare plast och en skalpell. Sen måste man inte köpa en snordyr schablonpensel, det går utmärkt med den mjuka sidan på en disksvamp. Öva lite på papper innan du ger dig i kast med väggen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus