Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1820 ggr
BlackMoon
0

Köpa lägenhet

Jag har mer och mer börjat fundera på att köpa min första lägenhet.

Är det en korkad ide?

Vad ska man tänka på när man ska köpa lägenhet?

Vet någon vilken bank som är bäst att låna på?

Har pengar sparade, men de räcker inte långt.

Och måste man ha fast inkomst för lån??

Tom
0

Den första frågan är svår att svara på eftersom jag inte vet var du tänker köpa lägenhet, vilka förutsättningar du har, om du har behov av en lägenhet och så vidare…

Tänk på att det är bättre att köpa en dyrare lägenhet med lagre månadsavgift än tvärt om. Lånet kan du nämligen betala tillbaka och därmed få en lägre total boendekostnad. En hög avgift kan du aldrig bli av med.

Läget är viktigt om du vill att den ska stiga i värde.

Ibland kan det vara värt att köpa en sunkig lägenhet och renovera den istället för att köpa en toppfräsh som är dyr.

Stadshypotek är bra att jämföra räntor med om du väljer någon annan bank. Det spelar ingen roll vilken bank du väljer. Räntan är viktigast.

Jag vet ingen bank som lånar ut pengar till någon som inte kan visa upp en fast inkomst eller en förmögenhet. undantaget är om du har kontakter.

I annat fall är det nog bara att leta upp någon som kan gå i borgen för dig.

Tom

Lullan1
0

Jag ser bara fördelar med att köpa lägenhet! Har själv bott i både hyresrätt, hus och är nu på gång att flytta in i min andra bostadsrättslägenhet.

Men precis som Tom skriver så är det ju helt beroende på vilka förutsättningar du har, hur länge du har tänkt att bo där osv osv.

Lycka till!