Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 2633 ggr
Blanksteg
0

För liten kontakt

Hej!

Jag har precis köpt en eltandborste, men kontakten är för liten för mina vägguttag här hemma. Det är bara någon millimeter det handlar om. Behövs det ett sådant där särskilt uttag som finns i vissa badrum (såna som är till för t.ex. rakapparater, osv)?

Finns det något grenuttag som kanske skulle passa? Jag kan liksom inte installera ett särskilt vägguttag här.

Niklas
0

Det låter konstigt. Vad är det för märke och modell på tandborsten? Har du någon bild på kontakten?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Blanksteg
0

Det är en Oral-B Professional Care 1000. Kan lägga upp en bild lite senare.

Niklas
0

En sån har jag haft och den fungerade tillsammans med vanliga vägguttag. Är den köpt i Sverige med svensk stick-kontakt?

Blanksteg
0

Jag köpte den på Tradera. Texten på förpackningen är på engelska.

Kanske den som sålde den på Tradera köpte den utomlands.

Niklas
0

Det låter som om det kan vara en engelsk kontakt. Är piggarna platta?

Blanksteg
0

Nej, de är runda. Liknar de svenska, bara att de sitter närmare varandra än vad de svenska gör.

Niklas
0

Då skulle jag tro att du behöver en reseadapter för svenska uttag. Det finns lite överallt. Jag har en från Kjell & Co.

Reseadapter för svensk kontakt

Blanksteg
0

Tack! Skall köpa en sådan! :)

Niklas
1

Ta med sladden så att du ser att det är rätt. Lycka till!

Jalking
1

Om det bara är någon mm kanske de har fått sig en smäll och åkt ihop lite. Jag har varit med om det. Kolla om stiften verkligen ser helt parallella ut. Om de går ihop lite kan du säkert försiktigt försöka räta dem, men kolla för säkerhets skull märkningen så att den verkligen är gjord för 220V.

Blanksteg
0

Jag tror inte det är något fel på stiften. Det står 220-240V under dockstationen (eller vad det nu heter). På själva kontakten, mellan stiften, står det 2.5A 250V.

Jalking
1

Tycker inte att det ska finnas något att ta fel på. Ingen standard ska "nästan" passa. Kolla på länken nedan om något ser ut som din.

Elektriska standarder i världen