Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 18338 ggr
[lucke]
2013-01-17 19:48
18

Låsbyte- kostnad?

Nån som vet vad det kan tänkas kosta att byta ena låset i sin ytterdörr (säkerhetsdörr & bor i lägenhet) ? Tänkte anlita en låssmed till detta, så att allt går rätt till.

[lucke]
2013-02-06 17:32
0

Ingen som vet..?

Halvdansken
2013-02-06 22:29
0

Varör ringer du inte en låssmed och frågar? Det beror ju på typen av lås och var du bor osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[lucke]
2013-02-07 17:16
0

#2 Bor i Stockholm. Visst kan jag ringa runt och fråga men jag slängde upp frågan här för att höra om nån kanske nyligen bytt lås och har koll på vad det kostar

Halvdansken
2013-02-07 18:03
0

typ 500 - 1000 kronor skulle jag tro, beroende på lås. Det är ganska dyrt med sånt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[lucke]
2013-02-07 18:21
0

Jag bytte ett lås för kanske 15 år sen eller mer, då har jag för mig att jag betalade runt 600 kr eller nåt sånt. Tänkte även installera en säkerhetskedja eller dyl. Det är det lås "man låser in sig med" som jag vill byta, inte det sk polislåset. Vet inte om det skiljer i pris :-S

Lill-Kisse
2013-02-07 21:49
1

Det är inte alls svårt att byta ett lås. Gå till affären som säljer lås. Tala om vad du har (märke och modell) och vad du vill byta till. Köp det som rekommenderas och sätt igång. Använd en skruvmejsel som passar till skruvarna, så kommer det att gå bra.

Att skruva fast en säkerhetskedja är inte svårt heller. Följ beskrivningen som följer med.

[lucke]
2013-02-07 21:51
0

#6 Funkar det att göra själv om man har ståldörr? Och är det godkänt, tänker på hemförsäkring och så..?

Lill-Kisse
2013-02-07 22:13
1

Hålet i dörren är väl av samma storlek oavsett om dörren är av trä, stål eller annat material? Det brukar vara standardmått. För säkerhets skull kan du täcka över låset med ett papper och rita av exakt storlek, för att ta med när du går till affären som säljer lås.

I försäkringsbolagets villkor står väl ingenting om att det krävs viss person för montering av ett enkelt dörrlås? Däremot finns bestämmelser om det s k säkerhetslåset, att det ska vara sjutillhållar-, niotillhållarlås, "pliggar" i dörrkarmen och vet inte allt. (Vad det kallas idag, vet jag inte.)

Slutligen tänker jag att fastighetsägaren eventuellt erbjuder låsbyte till rabatterat pris. Har du frågat?

[lucke]
2013-02-07 22:23
0

#8 Ingen aning, jag är tyvärr inte den händiga typen så jag skulle förstås föredra att anlita någon för detta. Kan hända att det inte finns några hinder mot att byta lås själv, jag får försöka kolla opp det. Skulle förstås vara smidigast att nåt proffs ordnade låsbyte + kedja åt mig, jag får höra mig för med några olika låssmeder om priser