Inspiration?
Hej!
Jag bor med sambon i ett hus byggt i slutet på 1800-talet och det börjar bli dags för renovering av salen =)
Resten av huset är nästan klart och det går ganska långt i lantlig romantisk stil men nu funderar jag på hur man skulle inreda salen när vi väl kommer så långt…
Skulle på nåt sätt vilja ha lite slottsliknande stil, vi har en massa gamla föremål som väldigt gärna får vara framme som t.ex. bajonetter, stearinljusstakar fast på väggarna osv… Så egentligen vet jag lite ditåt vad jag vill men vet inte riktigt hur jag ska förverkliga alltihop på ett snyggt sätt =)
Tips? Kanske bilder? Ja, vad som helst som skulle kunna hjälpa mig ;)
Vad menar du med slott? Alltså, vilken epok och vilket land? Ska det matcha husets ålder? Ska det matcha resten av inredningen? Hur ska rummet användas?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
rummet används som vardagsrum och matsal när vi har middagsbjudningar… jag vet inte riktigt vilken epok å land osv :D
Kanske en del trä, ev. balkar i taket, järnsmide av olika slag osv… Svårt att förklara då man har en bild i huvudet men som inte är en viss stil =P
Det får gärna se lite gammalt ut, vi vill inte ha nåt som är supermodernt och ser nytt ut så det får gärna matcha husets ålder lite =)
Kanske dumt av mig att skriva hit då jag inte kan förklara exakt vilken stil osv =/
Frågor är aldrig dumma.
Jag såg en husannons för ett tag sedan med "slottsinredning". Är det något sånt du är ute efter?
Yngre/äldre? Mindre/mer bling?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
med slott menar jag väl närmast lite sån stil som det brukar vara i borgar/slott i filmer som ska utspelas på år xx =D Altså sådär med stenväggar och så :P fast jag vill inte ha stenväggar, hmm… detta blev svårt :D
Trodde jag hade en så tydlig bild i huvudet men svårare att få det skrivet =P
JAAA!!! något ditåt :D jag älskar taket och alla trädetaljer =P
vardagsrum plan 1-bilden är härlig!! Något i den stilen är jag ute efter =P
Är trämöblerna rätt stil?
ja lite ditåt =) Kanske de är lite väl invecklade, lite mer simpel stil på möblerna men nu börjar det iaf klarna för mig =) Ska absolut hålla dessa bilder som en stor del av inspirationen =)
märkte först nu att det fanns mer bilder än jag först såg, vissa av trämöblerna älskar jag! =)
T.ex. "skåpet" under handfater i badrum plan 1, soffbordet i vardagsrum plan 2 och soffan i matsal plan 2 =)
Du gillar möbler i skiftande stil. Skåpet är en skänk i renässansstil, soffbordet kommer nog ifrån Miomöbler eller ifrån Indiska. Soffan är i blandstil mellan rokoko och empire.
Något som är positivt är att de är väldigt billiga att köpa in om man köper "nyproducerat" från 1900-talet.
Nu vet jag inte var du bor men gå in och titta på Bukowskismarket.com så kan du faktiskt göra fynd.
Dessa kanske skulle passa:
http://www.bukowskismarket.com/items/374671-hornskap-barock-1700-tal
http://www.bukowskismarket.com/items/389270-bank-danmark-1880-tal
Något "nyare" som passar bra till dessa möbler är Äppletserien: http://www.refurn.se/?id=18040
tack så mycket för hjälpen och tipsen! =)