Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 4487 ggr
907ex
2012-08-16 20:41
0

Mörkt- svart/grått- golv?

Hej!

Funderar på att måla mitt sovrums golv mörkt grått - nästan svart men vill veta hur det "påverkar" kroppen och sinnet, typ enligt feng shui och sånt :)

Rummet är ganska litet men ljust. Alla väggar och möbler kommer gå i vitt förutom en vägg som jag tror jag kommer måla orange eller grön.

Tacksam för svar! Glad

Halvdansken
2012-08-29 11:24
0

Vad är det för golv nu, och vad för typ av boende har du? Om det är en hyreslägenhet så får du nog inte lov till det. Varför inte lägga in en matta istället?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

beem
2012-08-29 13:37
0

Jag tänker rent praktiskt på ett svart golv i sovrummet där det dammar en hel del av sängkläder. Jobbigt att hålla rent.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Forest]
2012-09-02 22:52
0

äger ni eran lägenhet/hus så är det ingen som säger något men hyr ni det så hör med vad eran värd säger. Jag kan inget  om feng shui men ville iaf att innan du målar äger erat boende :)

Ps tror säkert det blir snyggt iaf visst dammet syns snabbare men vi har mörkbrunt nästan svarta golv i vårat sovrum, har åker dammsugaren fram ofta ändå Flört

[Torahzen]
2012-09-13 16:05
0

Ett snabbt svar är att det inte rekommenderas enligt Feng Shui. svart är vattenelementet och man kan inte "gå på vatten" Tänk dig att golvet rör sig i vågor som vatten. Det kan ge ett ostadigt intryck/känsla. Har du gått på ett glasgolv där man ser något långt därunder? Det brukar inte kännas bra.

"Räcker" det inte med mörkbrunlaserat? Dessutom så syns smuts och damm väldigt fort på mörka golv, liksom vita golv.

Tzatze skriver i en annan Feng Shui-tråd om golv i sovrum:

Ett mörkt golv, nästan svart är vattenelement, mycket yin, stillhet tystnad. Vita möbler är nog metall, ger en skarp kontrast till det svarta. Grönt är trä och orange jord eller eld. Orange tror jag är en alltför stimulerande färg för ett sovrum, men det hänger lite på nyans och mättnad också. Grönt och blått är yin-färger som passar bra att sova i. Jordfärger är lugnt också. Tänk på att sovrummet ska vara en plats för vila och inte aktiviteter (undantag finns )

Testa att rita upp rummet och färgsätt det som du tänkt och känn efter. Det finns ett program som heter room 328 www.room328.se/ , ladda ner och testa. Windows krävs.