Kostnad?
Ni som har byggt eget hus, eller är kunniga inom detta får gärna svara vad ni tror.
Jag funderar på att köpa en skogsnära tomt och bygga ett väldigt litet hus/stuga för året-runt boende. Jag kan inte bygga själv så jag måste anställa någon som gör det åt mig.
Bortsett från tomten, vad tror ni att ett litet hus på ca 35 kvm, byggt så enkelt och billigt som möjligt, kan gå på i pris?
Har själv byggt ett litet pyttehus,steg för steg…Började med en arbetsbod,sen med tiden byggde till och lade ny panel och grund..Material tog jag från rivningar,fönster och liknande..köksinredet var bara ett år gammal i villan jag rev så den köpte jag för 500 :- med maskiner och allt….Är ca 12 år sedan jag byggde detta,utan tomten har jag för mej det gick till ca 35 000 :- !!!! Blev då ett kanonfint vinterbonat "hus" pca 40 m2 Gör du detta idag,så kan du komma undan med ca 75 000 :- plus arbetskostnad …. men då förutsatt du kan köpa 60% av stugan via rivning/Blocket
Ps.Jag sålde detta för ca 3 år sedan och fick 250 000 !!

Det beror ju helt på var tomten ligger. Långa transporter kostar pengar. Var får du grejerna ifrån? Vad för material ska du ha? Finns det el, vatten, kloakering eller ska sån anslutas? Vem ritar huset? Även om det är litet så ska det ju hålla för vind och väder och snö osv.
Ska du bo där året runt, eller är det bara sommar och tillfällighetsboende, med tanke på uppvärmning osv.
Så tänk på att det inte är enbart huset som kostar, det är allt det runtomkring som är dyrast egentligen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Du ska också tänka på bygglov för huset, och kolla hur grunden ska etableras - är det mycket sten, ojämnt, ska man gräva, spränga, dränera?
Jag vill inte avskräcka dig, men det är mer att tänka på än vad man tror.
"4 Hå¨ller helt med dej Då jag byggde hade jag sån tur att jag redan hade tomten med allt klart och med bygglov för upp till 55 m2 ….Sen att jag jobbar inom rivningsbranchen med mycket kontakter inom bygg gör inte saken sämre..Men ska man bygga "billigt billigt" idag MÅSTE man framförallt ha kontakter inom riv och bygg …..Då tror jag man kan få ca 50 m2 för under 100 000 :- men endast för byggnad, då tillkommer detta du skriver:Bygglov,tomt,dränering,avlopp,brunn mm.mm.mm :-) Tror inte du egentligen kommer under 300.000 med allt…Lättare vore då köpa en villavagn,kan du få en fin för ca 100.000 :- fix och färdig

#5. Så lägg till arbetskostnad, eftersom Eywa inte bygger själv. Kan bli riktigt dyra 35 m2. Billigare att bygga större, faktiskt om man räknar på kvadratmeter.
Eller så egentligen köpa "rivningsobjekt" sen göra löpande renovering,men beror på vart i landet TS bor …. Här är "sötebrödsdagarna" över för länge sen att hitta "icke attraktiva" bostäder … #6 Håller med om att m2 priset är billigare ju större man bygger sen egentligen lättare göra installitioner…. Var på bilsemester för nåt är sen,körde upp till Nordkapp,körde genom många "hålor" där det fanns mycket övergivna hus och smågårdar…så långt ner som m. och n.småland fanns det mycket sånt även jämtland fanns en hel del…Nu körde jag inte motorvägar och så,utan njöt av bilturen via småvägar och genom små byar gud nästan glömt bort..Blir så då man kör semester/långtur med veteranbil :-) Men som sagt,beroende på var i landet TS bor finns det enstaka "ludor" kvar som skriker efter en varsam/kunnig hand för att bli den lilla pärla den en gång varit…..Om TS känner till någon redan,men ägaren okänd,kan du kontakta fastighetskontoret som sen kan hjälpa dej på rätt väg …Så gjorde mina päron med sin sommarstuga dom har idag……Hittade ett sött litet ödetorp utanför Vimmerby,slutade med att dom köpte det för 75 000:- och det är bara ca 3 år sedan…Så jag och"halvdk" önskar dej all lycka med dina planer och hoppas du får det du söker :-)

#7. man kan hitta helt fantastiska saker att återanvända, och till billig peng, men då ska man veta vad man vill ha och hur mycket det är värt.
Du verkar vara bra på att fixa själv Sjöholm, men TS låter inte så erfaren. Synd att du inte bor i en dansk håla, för du skulle jag vilja ha dig till att bygga ett uppmurat växthus av gamla dörrar och fönster! 
#7 Det finns och slängs åt h*****e för mycket på rivningarna..Egentligen hade man kunnat bygga ett helt hus på 2-300 m2 bara på rivningsmaterial ….Har gjort rivniningar i objekt som i det närmaste varit helt nyrenoverade !! Bara för läge på byggnad varit fel för köpare !! Som du skriver,dörrar och fönster,kastas för mycket av sånt,till och med 2-4 år gamla 3-glasfönster har jag malt ner i bingarna med skopa !! Försöker sälja,men folk tar hellre lån på 100.000:- än köpa motsvarande för 10.000:- Tur det inte är mina pengar *s* Hade mer än gärna hjälpt dej bygga växthuset :-) Men som sagt di får önska TS all lycka med sitt byggande/letande efter sitt boende,men helt omöjligt projekt är det inte som h*n ger sej på,rätta kontakter och sen ha möjlighet köra runt och leta läge/stuga/hus…..och sen prata med folk som håller på med pågående renoveringar,kan man lära sej mycket av det med..Så gjorde jag med renoveringen av min 38 fot Storö ,motorbåt,många roliga kontakter och vänner för livet är bonusen man får