Undrar över..
Jag undrar vilket som är bäst.När det är jättehett ut och solen skiner in genom fönstren? För att det ska bli svalare inne, kan man då hänga upp lakan m.m.(eller blir det varmare inne då i stället?) eller ska man inte hänga upp något för fönstren(har inte några rullgardiner)? Kan någon här ge mig tips ?

Ja, om du hänger upp nåt så blir det ju skugga.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Rullgardin som är solreflekterande är absolut bäst tycker jag.
Finns annars en sorts plast som man sätter på rutan som ger samma effekt, men den är dyr.
Qui dormit, non peccat
Tack för svar.
persinner går väl oxå, det har jag iaf OM det blir för varmt/Hett inne

Vi har sovrummet mot söder o har samma problem. Vad jag vet är att markis är bäst för inneklimat, sen kommer solreflekterande rullgardiner, då utsidan är behandlad och fungerar typ som aluminiumfolie. Andra möjligheter är att hänga upp mörka gardiner, dvs mörklägga rummet, det är inte alltid så välkommet, men mörka gardiner suger upp värmen istället för att släppa genom som ljusa gardiner. De måste vara i god kvalitet så för att solen "äter upp" tyget så småningom.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Och håll fönsterna stängda. Öppnar man dem så släpper man in den varma luften. Vi nordbor är dåliga på sånt här. Kolla hur de gör i medelhavsländerna.
Hatar cancer och älskar vårlökar.