Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 6810 ggr
Sara
2007-04-19 00:28
0

Aircondition

Nån som vet var man kan få köpa en (så billig som möjligt) portabel airconditioner eller på svenska luftkonditionering?

Det ska alltså vara en sån som står på golvet och antingen tar en lägenhet på ca 70 kvm eller enbart ett rum.

Tips på vad man skall titta efter när man köper en, tas oxå tacksamt emot.

Sara

Celia
2007-04-19 04:13
0

Hej sara

jag vet inte hur mycket du är beredd att betala, men här finns i olika prisklasser >>>

Många har en tillhörande slang för att transportera bort vattnet som bildas, det är all idé att kolla hur detta ska installeras (en del modellar har slang med möjlighet att hänga ut från ett fönster medan andra kräver ordentlig installation). Nu lär det även finnas modeller utan slang, men jag förmodar att det är en nyhet som kostar.

Vi använde en med slang genom fönstret i vårt gamla hus. Där blev som i en bastu på ovanvåningen under sommatid.

Mvh, Cecilia

altavista
2007-04-19 21:29
0

Vi har en på mitt jobb, kostade kring 3-tusen, men måste säga att jag trivs inte med den för dels ljudet hela tiden men främst att den blåser och jag har så j…kla ont i nacke och hö-axeln, där jag har även muskelinflammation.

Jag hade t o m ont ett tag i örat också Ledsen men nu vänder jag bort den - alltså luftkondin. Vi måste ha den på så gott som hela tiden för annars är det som i en bastu (kommunen vi hyr kontorslokalen ifrån har nte gjort ett dugg för ventillationen, de har lovat i femtielva år)

Sara
2007-04-25 00:00
0

Vad händer om man låter vattnet som avdunstas vara i en hink i samma rum?

Sara

Tom
2007-04-25 23:09
0

Ingenting mer än att du får tömma hinken ibland och att det kan bli en något förhöjd relativ luftfuktighet i rummet.

Tom

kitabu
2007-05-31 16:55
0

Bauhaus har just nu 3990:-

soulside
2007-06-03 03:02
0

Jag köpte en bärbar AC från Bauhaus för några år sedan och den var helt kass. När varm luft blir kall så får man kondensvatten. Den som jag hade (och lämnade tillbaka) var man tvungen att tömma en behållare med kondensvatten oftare än 1 ggr per dag.

Köpte en Siemens från Tyskland istället, och den är tvådelad, dvs en utomhusdel och en inomhusdel. Kyler bra! Har du företag skulle jag titta hos www.citcop.se som säljer en modell som heter Oscar Twin till bra priser.

// Erik

Oskar
2007-06-04 15:26
0

#1 Vet du var man kan hitta modeller utan slang? Dvs som inte behöver ha kontakt med utsidan…

mvh
Oskar

kitabu
2007-06-04 17:12
0

Bauhaus---men de har en viss kondens. Kostar 3990:_

Tom
2007-06-04 21:42
0

Om det är en effektiv aircondition borde det bli kondens. Det är liksom så det fungerar…

Tom

abbis
2007-06-05 22:04
0

Men …evakueringslang för överskottsvärmen har väl alla portabla maskiner…kondens är given då den kyler värme..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/