Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 7891 ggr
manun
2012-05-26 16:41
0

Insynskydd

Jag bor på bottenvågingen i ett hyreshus och har god insyn i hela mitt hem (4 fönster), allas ögon liksom dras att kolla in när de går förbi. Jag har en den växter i fönstrerna, men de ser ändå in. Bra och billiga tips på hur man kan lösa det problemet? Tittat på några såna fönsterfilmer, men bara hittat såna som klart ligger över min studentbudget, för de skulle kosta mig ca 200 kronor per fönster och vill helst slippa den höga kostnaden.

Tack på förhand

[Forest]
2012-05-26 21:31
0

Här hittar du många olika varianter. Enkelt att sätta upp, enkelt att ta bort. http://www.vinylahem.se/30-fonsterfilm-insynsskydd?gclid=CNThg7DYnrACFa0vmAodHzfHVw Även Ikea ska ha insynskydd att köpa, där ska det vara billiga med på rulle :)

[Forest]
2012-05-26 21:36
1
manun
2012-05-26 22:02
0

Tack så mycket, det är dem där jag kollat på, fast från en annan hemsida och där var de dyrare visseligen. Tycker ändå det är lite för dyrt, men man kanske inte kommer undan med något billigare. Har så dumma mått på fönstrerna som gör det extra dyrt. De är 60 cm breda tre av dem, men kanske funkar att skarva dem på något vis så man slipper köpa en åt varje fönster. Vet dock inte hur snyggt det blir.

Det där med IKEA är ju en bra idé, men har kollat där och inte hittat något. Kanske letat för dåligt på deras hemsida, kan ju åka dit och fråga annars.

[Forest]
2012-05-26 22:15
0

3 Jag har inte heller lyckas se dom på Ikeas hemsida var där o kollade lite, men grannen köpte väl förra året rl året innan det. Hur bred den är har jag ingen aning om. De kanske har slutat med dom synd isf då de sålde dom på rulle. Obestämd Det är dyrt. Kom på ett annat tips men ser att du har rätt breda fönster. Men ser fler som har bordstabletter/underlägg mot fönster låter det knäppt? ne det ser faktist rätt okej ut Flört Typ dessa http://booip.blogspot.se/2008/07/semester.html  mm välj själv. Sen kan man oxå göra en träram själv med passande snyggt tyg för insynskydd Glad

manun
2012-05-26 22:35
0

Ska ändå åka dit så ska fråga dem då, om inte annat kanske de börjar säja dem igen om det finns efterfrågan.

Åh, det var trevliga idéer lättare att sätta dit och ta bort än om man klistar något på fönstret. Nästan finare att ha tyg i fönstret mer dekorativit, ska kolla upp det. Testa i ett fönster och ser hur det bra det blir! Är ju om inte annat billigare än att köpa lite plastfilm :)

Tack!

[Forest]
2012-05-26 23:34
0

5, se det så här. med tyg kan du byta när du vill. enkelt med nita fast o sen ta bort vips har man nytt. negativt är väl att det bleks av solen. men det fina har man inåt. :)

madaska
2012-05-28 20:40
0

de från ikea, ligger vid gardin-tillbehören om jag inte minns fel. kostade 29 kr sist jag var där. har ett par i vardagsrummet (halvt fönster) då vi bor på andra våningen, min far har tre fönster med två rullar i varje i sitt vardagsrum, det var lite meckigt att sätta upp dem från ikea dock, blev lätt märken i själva skyddet när man skulle ha ut luftbubblorna med hjälp av skrapan man fick med, men det löste min far genom att använda en kökshanduk istället och bara skrapan i kanterna. De var ca 50-53 cm breda om jag inte minns fel, och minst 150 långa. (går ju lika bra att vända på dem och skarva på det hållet om man vill det, det gjorde jag i mitt halva fönster som är 140 brett) :) 

annars  är ett annat tips att hänga panelgardiner omlott, någon i tjockare tyg, och någon i tunnare, eventuellt med lite mellanrum mellan för att få in ljuset ändå, men samtidigt bli av med insynen. :) ja det spelar ju ingen roll egentligen hur tygen på gardinerna är, men sålänge man inte blir av med allt ljus, så tycker jag det är bra, med iallafall varannan "tunn".

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

[Forest]
2012-05-28 20:58
0

Idag har jag hjälpt grannen med sätta upp dessa frossade från Ikea :) Jag tyckte inte som 7 men kanske pga jag har satt upp många solfilm på olika bilar till vänner o bekanta o därmed van att meka med de "jobbigare" plastfilmerna än dessa. Mycket vatten rek och så körde jag inte med skrapan utan jag har tog en disksvamp + fönsterskrapa inte en luftbubbla och det verkar sitta bra. Kolla även utifrån o det såg bra ut. Därimot rek jag att man verkligen skär innan med vass tapetkniv/rakblad. Och mät väl, ha något ömtåligt som skärbräda :)

[Forest]
2012-05-28 20:59
0

Tåls att säga att våra fönster är små så att det blir svårare förståss när man har så stora fönster som TS och 7 :) Kom på ett tips va gärna två när ni gör detta det underlättar grannen fick allt ta o hålla lite ibland oxå Flört

manun
2012-05-28 21:05
0

#7 Okej, men va bra då ska jag åka och kolla på ikea, men ska nog också testa att göra en ram med tyg i också, lite mer dekorativt :-) Panelgardiner har jag däremot aldrig tyckt om. Men uppskattar dina förslag, tack!

Chieko
2012-05-28 21:49
0

Mormor hade gardinstänger 1/3 (ungefär) upp från nederdelen av fönstret med små söta gardiner i :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

manun
2012-05-29 06:27
0

Tack!! Superbra tips, låter som det inte kan gå allt annat än lyckat nu. Man brukar ju lära sig av sina misstag, men är klart bättre att lära sig innan. Är väldigt tacksam!

Det kan nog vara fint i köket, men blir nog lite för mycket i alla fönster. Jag har faktiskt tänkt på det, men då måste man skruva och greja i väggen och vill helst undvika det även om jag är lite småsugen på såna då det skulle passa stilen i köktet.

[Forest]
2012-06-04 14:26
0

Du har katt oxå ts? Om du har det så tänk på att innekatter i regel trivs med titta ut från ett fönster, jag har fått satt en liten minipall som jag köpte på loppis till katten där har han ett utsiksplats. Innan han fick den så drog han ner hela tiden insyndskydden :-/ ja flera har han haft sönder totalt med. Men nu fattar han att han kan sitta där o spana :)

manun
2012-06-04 19:45
0

Om jag skaffar katter så hoppas jag att de nöjer sig med att sitta i ett fönster :) Mest ett fönster som är väldigt stort och folk gillar att kolla ingenom, men tack för tipset tänkte inte alls på det. Bättre att inte sätta upp något än att lägga ner tid och enerig om "någon" ändå ska riva ner och förstöra.

Jag var däremot in på IKEA och hittade ingen fönsterfilm, var lite stressad och hittade ingen som jobbade där som jag kunde fråga. Så projektet blir uppskjutet till hösten.