Överlevnadstips för växter
Hej!
Skulle vilja ha lite tips på hur man får växter att överleva utan vatten för en längre tid (1-2 månader) det är lite blandade gröna växter vissa fetbladiga och andra mer känsliga för torka. Är det ens möjligt?
Vill verkligen att de ska överleva, det handlar ju om en hel del pengar.
Tack på förhand
Be grannen vattna? Eller kör hem dem till någon som kan vattna dem under tiden. Tror inte att det går att hålla dem vid liv så länge annars… Kanske med självvattnande krukor, men de är dyra vad jag vet.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
1#
Känner dessvärre ingen av mina grannar, så vill inte lämna ut en nyckeln. Och alla andra jag känner i stan åker också bort över sommaren (är student och åker hem till hemorten över sommaren). Och är lite för långt för att åka ner och bara vattna blommorna, därför är jag lite desperat!
Men tack för dina förslag!
Du får ta med växterna hem. Jag tror det blir svårt att klara dem under så lång tid om du inte har någon som kan vattna.
Det finns trådar med plast man köper där man sätter ena änden i krukan och den andra i vatten. Då måste du ha ett kärl som rymmer vatten för 1-2 månader.
De fetbladiga kan ju kanske klara det - beroende på vilken typ det är - om du inte har dem i sol.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Åker tåg så blir svårt att släpa med ca 10 växter om jag vill ha annan packning med mig.
Det där med tråden kan ju vara något, var kan man tänkas få tag på såna trådar tror du? Kanske kan rädda några växter åtminstone :)
Tänkte ställa dem så de inte står i direkt sol och så för att de inte ska dricka så mycket vatten.
Ska höra med mina kompisar igen om det är någon som ska hit ändå över sommaren så de kan komma förbi och vattna! Känner mig lite snål nästan :)
här är ett tips http://www.conectus.se/se/TheGreenRings/UseInstructions.html på ÖoB finns det ett snöre som har plasthölje som du sätter i vatten o till växten Hur den funkar har jag ingen aning om tyvärr, har grannar som vattnar våra växter. Men har du badkar? men kan oxå ha växterna svalare o mörkare typ badrummet o sätt dom i badkaret med vatten i.
Jag är helt såld på det där "plastsnöret", men har inget Ö&B i närheten, men de kanske har på Plantagen. Kan åtminstone åka dit och höra med dem.
Har inget badkar, men om jag inte får ta i snören så har jag några "baljor" så får väl ställa ner dem där i, men känns som det blir för blött då så rötterna blir ledsna? Antagligen bättre än inget vatten alls dock :)
7 ja fråga dom på Plantagen de har säkert dessa eller liknande. :)
De finns på Blomsterlandet
Sorg är kärlek som blivit hemlös
9 Fint det är dom jag menar
bra letat beem 
Tack så mycket, har för mig att det finns Blomsterlandet här i närheten! Ska kolla upp vart det ligger och ta mig en tur dit.
Nu har ni lättat en sten från mina axlar allihopa!!! TACK!
Hittade "plastsnören" även på Plantagen, de kostade 39:90 kronor för 5 stycken, om någon mer funderade på att köpa. Så nu hoppas jag verkligen att de fungerar :)
Du får göra en utvärdering i slutet av sommaren 
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus