Amaryllis
Är det nu det är dags att plantera Amaryllis och julhyacinter eller är jag helt ute och cyklar? Och hur gör man?
//Jul-galning

Vet inte riktigt när man planterar dom, men en jag känner brukar plantera 1-2 miljoner amaryllis om året :-)

Föräldrarna tävlar varje år vem som kan få vackrast Amaryllis, så för två år sedan önskade faderskapet sig en baddare i fördelsedagspresent (mitten av november).
Ju större lök desto bättre. Vi köpte en rätt så snäv keramikspann, fyllde upp med lecakulor i botten och vanlig krukväxtjord resten.
Jag kommer inte exakt ihåg hur stor den blev men väl över metern och jag har för mig 12 eller 13 klockor.

#Oj. Han måste ha ett väldigt stort hus med många fönster att julpynta…
#2 Med andra ord, det bör snart vara dags. Hmmm. Tänk om man skulle ta en titt förbi blomsteraffären och se vad som erbjuds? Det verkar ju finnas massor av olika färgställningar och roligheter.

#3 Han har ett (flera) stora hus av glas, växtus kallas dom
. Dom säljer till flera stora kedjor som ex Plantagen. Sen planterar som ca 15 milj tulpaner med.

Vad gör man med amaryllisen nu när de blommat över och bara är gröna ? Vattnar?
Övervintrar? Kan ju inte sätta ut dem i 40-50 cm snö och 10-20 gradig kyla.

Jag tror du ska låta dem torka ut och spara dem tills nästa år, men jag är inte helt säker. Men det borde väl funka så?

Skär av precis ovanför löken (nån centimeter ovanför) och stoppa undan den mörkt och svalt till nästa jul.