Stycka av mark?
Jag vill stycka av en del av min far och min farbrors mark, Men enligt pappa så kommer det att kosta mig ca. 40.000 kr, jag tänkte höra med er om ni vet på ett ca vad det kommer att kosta mig!? Bifogar en bild, Rödmarkerat är det jag vill stycka av, den blå rutan är mark som tillhör en annan. Vet ej om detta är rätt sida att fråga på, men hoppas iaf på svar!

Stycka av till vad? Till vem? Vad säger de som har den "blå" marken? Vad säger kommunen? var bor du? Får man överhuvudtaget lov att stycka av (där vi bor får man inte).
Du får nog specifiecera lite mer.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
jag ska ha och så småningom bygga mig ett hem.. Han med blå säger inte så mycket… ja, man får stycka av

Vad är det som skulle kosta?
Dessutom är det ju inte du som styckar av utan din far och farbror. Skulle du köpa marken av dem sen?
Om det är Din far o farbror som äger marken,så är det de som bestämmer priset. Och det är de som styckar av tomten. Sedan kan du köpa eller få den avstyckade tomten av dem.
Om Din far o farbror har gård har de säkert någon till hjälp med deklaration m.m.. Om inte de har kunskapen om att avstycka tomt o lagfart med m.m.. Ta kontakt med LRF Konsult´s jurist, de har kunskap om överlåtelser
Var rädda om varandra
jag ska inte köpa marken, jag ska stycka av den, och då är det jag som får stå för den kostnaden…

Då är det väl bara en administrativ kostnad till kommunen, och lagfarter osv som ska betalas. Ska du stå som ägare?
Dessutom är det inte du som styckar av, det är ägarna till marken.
vet att det är dyrt att stycka av sin mark men kan tyvärr ej den exakta summan…
Lantmäteriet har information om kostnader för avstyckning och lagfart:
Det är inte alltid man får lov att stycka precis som man vill. Det ser ut att vara skog med och då kan det ha betydlese för om man får lov hur resten av fastigheten kommer att se ut. Men det är ju bara att ta reda på och som #8 Niklas skriver så är det Lantmäteriet som är stället att fråga. Om det blir en jordbruksfastighet kan du eventuellt också behöva förvärvstillstånd.
Följer gränserna några naturliga gränser ute i verkligheten som är lätta att hitta? (t.ex. diken, vägar)?
Att du kommer att få en faktura från lantmäteriet på minst 40 000 kan du nog räkna med.
Men OM du får stycka av så, är en annan fråga.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!