rökning
SUCK! mina grannar röker - på deras altan
men röken söker sig in i mitt uthus: uthuset är vägg-i-vägg med deras altan.
och när jag öppnar dörren jag får kväljningar av röklukten.
vad kan man göra? de röker på deras egen altan men jag har oturen att vara granne med dem 

Förr satt folk inne och rökte, i princip var som helst, senare blev det populärt att röka under köksfläkten. På den tiden kunde alla icke-rökare sitta och njuta av utomhusluften men klagade ofta på att rökarna borde gå ut när de skulle ta ett bloss.
Nu får man nästan inte röka någonstans när det är inomhus (många hyresvärdar har tydligen infört detta också), så nu när rökarna har blivit utkörda i kylan (jo, de får ju gå ut även om det är -30), så kanske det är icke-rökarnas tur att sitta inne och mysa :)
Skämt åsido - det där är ju svårt att lösa. Nu har ju rökarna anpassat sig efter icke-rökarnas önskemål och så blir det så fel :(
Mvh, Cecilia (helt rökfri sedan maj'03)
Jag vill ha fri fart inom tättbebyggt område. Ni som inte gillar det kan hålla er inne.
Får jag inte det? Nähä. Då kör jag bara så fort jag vill utanför tättbebygt område. Då kan ni inte klaga eftersom ni inte ville ha oss inom tättbebyggt område. Vi måste ju få köra så fort vi vill någonstans eller hur? Och ni kan väl inte begära att vi ska göra det där det inte stör någon annan? Det är ju dålig stil! Ni ska alltid hacka på oss stackare som vill ha fri fart. Ni är så egoistiska!
Tom
(som för länge sedan har givit upp att diskutera med rökare som inte har hjärnkapaciteten att förstå att rökning inte är en rättighet som får utövas var som helst där det kan störa andra medmänniskor. Kommentaren är inte riktad till någon specifik person utan bara till dem som ska ta åt sig!)

haha den var bra! Själv har jag slutat att besöka släkt och vänner som röker, men det är pga medicinska orsaker.
/Cecilia (som undrar när snusarna ska få förbud, och givetvis även alla som dränker in sig med rakvatten/parfym)…

Tyvärr blir vi sjukare och sjukare… Jag rökte också 17 år och slutade för gott då jag bestämde mig (rätt stolt faktiskt) men det hjälper inte, nu hela familjen har slutat att röka, men de vill lukta gott och t o m min kära Joakim som fick en givenchi (av mig!) tog bara en droppe innan vi skulle på fest, och jag höll på att dö i bilen, vi öppnade alla fönster, fick korsdrag, men blev inte av med hemska känslan att drunkna. (Det är så när man inte får luft) Får skylla på mig själv, den där gången. Man drar sig tillbaka, går inte på bio längre, inte heller på konsert, men det finns även obligatoriska möten och överallt vimlar av människor som luktar för starkt, även kallad doft. Vi som har dessa överkänsligheten, kan kanske ta på oss munskydd. Kanske någon uppfinnare hittar en lösning som inte syns utan inbyggt i näsan (som hörapparat, mot dofter). Någon som nappar på idén?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#4 - det hade varit toppen med en sådan uppfinning!
Jag fick diagnos astma 1992 men fortsatte att röka till 2003, idiotiskt! Fick sluta tvärt när jag blev inlagd på sjukhus. Jag förstår din stolthet över att sluta helt när du bestämde dig.
Det är en härlig känsla att vara rökfri men man är som du säger, fördärvad resten av livet och även de som inte har astma kan reagera våldsamt av överkänslighet mot allt möjligt, speciellt om de är eller har varit rökare.
Förhoppningsvis kan den här trenden med att vara utomhus när man röker, bidra till att skadorna blir något mildare i framtiden. Det låter ju i alla fall hälsosammare att vara ute i friska luften när man röker, än att sitta inomhus och andas in samma rök om och om igen… Då är man ju både passiv och aktiv rökare på en och samma gång :(
Mvh, Cecilia

# 2
Det var det bästa inlägg jag läst på länge i rökdebatten.
Jag har "oturen" att vara omringad av rökare. Dessutom har jag alla mina fönster och ventiler åt samma håll som balkongernas läge på huset. Otaliga nätter har jag vaknat av hosta för att röken ifrån grannarnas balkoner sökt sig in gm sovrummets ventil.
Man tror, man hoppas, man ber till högre makter att rökarna skall känna och ta ansvar för sitt behov, men icke. Att de inte röker inomhus är tydligen nog för dem. Det allmänt vedertagna bland rökarna är tydligen att luften är fri för alla och om någon störs av röken så är det deras problem.
Nu är det ju inte heller bara röken som blir "mitt" problem utan jag får också ta reda på de fimpar, ask-korvar och avbrända tändstickor som grannarna villigt delar med sig av. Min fina, gröna balkongmatta har numera flera fula brännmärken och jag är innerligt tacksam för att brinnande cigarettfimpar inte har hamnat på stolsdynor där de har kunnat orsaka eldsvåda.
# 4 och 5
Det är för det mesta inte icke-rökarna som är överkänsliga för dofter och lukter, utan rökarna som blivit okänsliga.
/Perla

tack för alla synpunkter, det är tydligen en angelägen tema.
Det är nu så att jag bor i villa vars uthus är ihopbyggt med grannens altavägg - rättare sagt, grannarna har byggt en altan ihop med min uthusvägg.
Hade de t ex isolerat mot min uthusvägg hade jag inte fått in rök i uthuset.
Iof jag tycker synd om rökare (det är ingen ironi!) de är numera portförbjudna överallt till råga på eländet (deras egen hälsa), men vad göra när mina grannar röker på den egna altanen i sitt eget hus? 
här finns det ingen hyresvärd att klaga till och jag kan knappast klaga till dem själva

#7 - det är ett svårt läge du hamnat i :( Tror du att de kan isolera om du berättar om ditt problem? Är det hänsynsfulla grannar så borde det inte vara problem. Jag hade gjort det direkt om jag hade varit rökare och haft grannar som önskat det. Det sista man vill är att bli ovän med en granne…
Mvh, Cecilia
Ja, om du lägger fram det på ett trevligt sätt är det bara upp till dem att vara tillmötesgående eller dumma. Då har du i alla fall försökt, och om de inte respekterar att du ber dem snällt så är det väl ändå inte några grannar du vill vara vän med?
Tom
#7 om du inte bryr dig om att fortsätta vara vän med dina grannar kan du ju börja förvara öppnade surstömmingsburkar i ditt förråd ett tag. Sen kan du ju förklara att det är för att få bort deras röklukt från förrådet, när de kommer för att klaga att de inte längra kan vistas på sin altan 
Ett inte helt seriöst förslag från en som också gett upp allt hopp om att resonera med rökare…
/Scrog

tack för alla råd, särsklit det senaste med surströmming - fast de är sura redan, kanske det biter ingen surströmming på dem?
Jag vet inte om jag kan resonera med dem, rättare sagt det skulle nog gå med mannen men hustrun verkar vara en svår nöt at knäcka.
Hon är sjukpensionär och antagligen - ser ut iaf - ganska bitter.
De som bodde i huset innan mig, de rökte också, de stördes ju inte av röken.
Jag får se, en annan - mer fredlig lösning - att jag isolerar uthusväggen.
jag är ingen konfliktmänniska som hävdar sin rätt till varje pris.

haha, surströmmingsförslaget var kul. Tänk dock på att det lockar flugor i hjorder. Men det kanske bara ger större effekt på grannarna…hehehe…
Du kan ju avvakta en liten tid till. De är ju snart döa! Rökare har kort livslängd. Egentligen kan man säga att de långsamt tar livet av sig = Självmord på ett utdraget och raffinerat sätt…
Under tiden kan du kanske låna en rökdykardräkt från brandkåren när du vistas på altanen…:)

Haha…

Hmm Ja vad ska jag säga??
-Själv har jag nydligen slutat röka men känner stark irretation ändå över era inlägg.
-Ok jag kan förstå om man har grannar som kedjeröker så nära att röklukten tränger in genom era fönster..
-Men luften är fri.., så är det faktist och lika dant som med röklukt kanske de reagerar på eran fula husfasad som kanske irreterar och drar ner deras möjlighet att få mer vinst för sitt hus, kanske ni grillar hela sommaren så deras tvätt stinker grill os?
-Kanske ni har ungar som råkar sparka över bollen i deras rabatter?
Vad jag vill säga är att har man valt att ha grannar kan man inte störa sig så mycket hela tiden på något som än sålänge faktist är lagligt i sverige.
-Annars kan man välja att bo i en koja i skogen om man är så känslig att man måste spy galla över sina grannar på internet.
Så var det med det. Hejja Linda!!! Jag och frugan slutade röka för lite mer än 4 månader sen och jag håller med Linda i vartenda ord, varför ska man hålla på och gnälla så på dom som röker? Varför är inte debatten lika hög och fördömmande när det kommer till folk som värmer sina hus med ved? Varför är det inte lika mycket liv över bönderna som slänger ut skit på sina åkrar, eller är det så att nån tycker skiten luktar så mycket bättre? Jag tycker det är en hetsjakt på rökare som är skrämmande.
Jag tycker väl inte att det luktar så jättegott med cigarettrök, men det är inte så farligt att jag måste spy galla så fort jag känner att nån röker.
Röken från cigaretterna är ju farligare än en boll i rabatten, skulle tro att grannen vars boll förstör en rabatt betalar för den medans grannen som röker inte lär betala när nån får ett astmaanfall..
Sara

Leva och låta leva. De flesta konflikter borde kunna lösas med ord om man inte väntar med det tills man blir bitter. Vi fick t.ex. nya grannar. Det första de gjorde var att hugga ut en del träd i trädgården och eldade upp då det var lågtryck så vi fick all rök hit, och eftersom jag jobbar hemma och måste använda utsug, kom hela härligheten in i ateljén. Jag har astma, och började hosta såklart, så jobbet blev inte färdigt bla bla bla. Sen när vi gick med hunden, var de utomhus och jag kom dit och bad dem snällt att lägga riset i skogen eller köra bort till soptippen och förklarade mig varför. Hon har dragit på munnen just då, men sen har de inte eldat, och jag har mått bra av att sa ifrån.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Rökare o ickerökare kommer aldrig komma överrens. Jag håller med i de flesta kommentarer, eftersom jag själv är ickerökare och är överkänslig mot cigarettrök. Hoppas du får nån rätsida med dina grannar altavista! Kanske borde du göra som mariatingsrud o förklara situationen ändå? Vill man inte prata öga mot öga så kan man faktiskt skriva ett brev, även om det är bättre att ta det med ord.

Hämtat från http://www.fhi.se/shop/material_pdf/R20043produktionsbortfall_faq.pdf src="http://iller.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
" _Rökning kostar samhället minst 26 miljarder om året
Var och en som börjar röka vid 16 års ålder och röker under sin livstid subventioneras med i genomsnitt minst 1,2 miljoner kronor av den grupp människor som inte röker._
Eftersom kostnaderna för produktionsbortfall och sjukvård på grund av rökning tillsammans är 26 miljarder kronor svarar rökningen för 6,7 procent av de totala kostnaderna för sveriges sjukvård. Detta är dock en mycket försiktig beräkning."
Mycket intressant rapport, läs den! :-)

#17> Luften är inte fri förrän den är rökfri…
Det är väl klart som fanken att man måste få bli irriterad på sin granne om denna dygnet runt står och blåser in cigarettrök i ens hem. Då får väl grannen i fråga skaffa större tomt så att han kan stå i mitten av sin tomt och röka i sin "fria" luft.
Och nej, det går inte att jämföra med att elda för uppvärmning, denna rök är inte direkt farlig (som rökning är). Jämför bara antalet som dött av vedeldning I sverige detta år med antalet som dött av rökning, OCH passiv rökning. Finns nån öht i sverige? Vedeldarna leder dessutom upp sin rök ovanför taket på sitt hus. Gör en rökare det? Nope…

Det är fler som dör av passiv rökning än rökarna själva. Håller med AlbaStiffler faktiskt. Luften blir allt annat än fri med cigarettrök som smutsar ner den.