Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 5106 ggr
dragonstar
0

Compackt living.

Denna tråd är för alla oss osm villha eller dela med oss av smarta förvarings ideer!

Nu är mitt friggebodsprojekt i full gång.

Jag har mycket isoleringsjobb kvar me nbvörjar redna planera hur dtugan ska se ut invändigt.

Så jag tänkte skapa denna tråd med tipps på alla möjliga saker man ka tänka sig. Hur man kan använda möbler till fera saker. och på olika sätt utnyttja dessa 10kv maximalt.

Det är inte högt i tak så tyvvär funkar det inte någe vidare med loftsäng.
Jag ska sova äta och pyssla där inen. Min sambo och syster ska lätt kunna vara där med mig. troletvis sätter vi in en liten vedkamin som värmekälla och om detta projekt blir bra kommer jag i framtiden bygga ut med ytterligare ett litet pytterum som då får bli våtrum med duch och toa i.

Just nu finns inget vatten draget dit men vi har pratat om att dra ner det senare. El finns en kabel ner med jordfelsbrytare så jag kan ha lampa eller vad jag känner nödvändigt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0

dragonstar
0

http://www.bygghemma.se/utomhus/utemiljo/stugor-och-friggebodar/friggebodar/friggebod-jabo-toftalyckan-10-m/p-146532

Jag är rätt säker på att min stuga är exsakt samma som längen ovan med skilnaden att vi bytt platts på dörr och fönster.

Ni som är duktiga inredare hur saj jag få in så mycket som möjligt på denan lilla boyta! tänk er att det ska var en fullt fungeradne sommarstuga.

Lill-Kisse
0

Rita upp stugan på ett stort, rutat papper i stor skala så att 1 m i verkligheten är 10 centimeter på papperet. Mät upp och klipp till några mallar för nödvändiga möbler och flytta omkring mallarna på ritningen. Mallen för en säng ska då vara 20 cm lång och 8 eller 9 cm bred för en vuxen person.

Då kan du se vilka saker som måste placeras på en fast plats och vilka som kan flyttas omkring. Du ser också hur mycket eller lite som får plats i en sådan stuga. Man upptäcker ofta att det bli mindre än man hoppades och vad som måste vara hopfällbart för att rymmas där.

Lill-Kisse
0

Du ska ju dra in el. Ett litet elektriskt element tar betydligt mindre plats än en vedkamin.

Chalin3
0

Ett sådant litet oljeelement som drivs av el. Det tar inte så stor plats, ger en jämnare och behagligare värme än de "gamla" elelementen, direktverkande el. Och på de oljefyllda kan man också lägga saker på tork, vilket man absolut itne får på dom andra, då blir det eldsvåda.

Annars är #3 ett jätte bra tips, har själv ritat upp saklenligt innan vi möblerade närvi gjort om i sovrummet. Och det var en jäkla tur, för så som jag hade tänkt så blev det för smalt, kom inte förbi sängen. Så var tvungen att ändra lite på väggen, nu var det ju inte så svårt eftersom vi inte hunnit börja på projektet innan jag upptäckte det, tack vare ritningen =)

dragonstar
0

Tack blir nog att mäta ut exsakt och sätta mig och gör en mall i helgen. eventuellt att jag visar upp olika förslag och ser vad ni tycker,

Mamma föreslog att jag skulle ha vedkaminen utanför och sen leda röken tvärs genom stugna och ut och på så vis få in värmen och kunan utnytja kaminen utna att oroa mig för att den tar all platts. kan var en ide det med. Får se…

Lill-Kisse
0

På sommaren vill man vara ute så fort det är hyfsat väder. Använd vedkaminen till grill och enklare matlagning ute.

Duschar, tvättar och diskar gör man utomhus. Bygg en kombinerad tvätt- och diskbänk ute med extra hylla för kanna, tvättfat, hink m m. Häng upp ett diskställ direkt på väggen.

Inne kan du ha ett upp- och nedfällbart bord i trä direkt under fönstret. Stolar tar plats. De med ryggstöd bör vara fällbara. Några stapelbara pallar är ett alternativ.

dragonstar
0

tack för tippsen =)

Du råkar inte ha litemer beskrivning på de där tvättmöjligheterna du nämner?

Lill-Kisse
0

Olika varianter av s k planteringsbänkar finns att köpa, men de är mycket enkla att bygga själv av lite spillvirke. Tanken är att en sådan bänk ska ställas mot en vägg där man kan ha en hylla och krokar på väggen för olika verktyg. I ditt fall blir det väl diskborstar och tvålkopp.

http://odlingskragen.se/planteringsbankvarrabatt250-p-210.html

Det är precis något sådant man behöver för disk och tvätt. Charmiga hinkar, baljor och kannor hittar man kanske på farmors vind eller på loppis.

dragonstar
0

Tack för tippsen. Får nog loppisfynda bra grejer. Farmor finsn inte kvar mormor bor i lägenhet och sen är det rätt ståpp med människor jag kan få utav =) Men en planteringsbänk vore ju något superbra.

Får se vad som händer nu. den som byggt stugna (köpt delar) har fuskat och använt spillvire dessutm är inte alla ribborna lika breda mellan och fler och fler problem dyker upp. Så vi får se hur det kommer gå.

wingren
0

ha lådor under bordet, finns bra sittpuffar med där man kan lyfta på sitsen o förvara grejer där i :) Om ni fikar o så kan det vara bra att ha våningsfat då de tar mindre plats på bordet. Koppar som går att stapla lätt, kanske på någon form av krokar på väggen? Om det är för trångt för skåp. Annars badrumsskåp kanske fungerar då de inte är lika djupa :) Lycka till med bygget!

dragonstar
0

Tack för tippsen. håller på att räta upp stugan och ska lägga isolering nu i vår. Så får jag hoppas jag kan inreda på sommaren.