Lister
Alltså, jag är inte den som är den. Jag snickrar och jag spikar och fixar och donar, och jag murar och målar och glasar och allt vad man nu kan tänka sej. Sen kommer man till den här sista lilla detaljen då…. det är detta med lister. Vad är det med dom?? VARFÖR är det så fruktansvärt tråkigt att få dit dom?? Det är alltså till o med tråkigt att köpa dom! Jag har en total avsaknad av listgener och innan jag köper och får upp dom kan det alltså gå flera ÅR!! Det är inte så speciellt svårt att sätta dom, det är inte nått direkt tidskrävande, det är inte så farligt dyrt i det hela… så VARFÖR??? Är det någon som kan svara på detta fenomen och komma med nått tips hur man ska få ett engagemang så man får upp listerna innom åtminstonde en 2 års period??

Ha ha…Känner igen det där… Ett och ett halvt år med nyrenoverat vardagsrum utan taklister… Funderar om det funkar att man ställer en ölback i varje hörn??
Ha ha ha bodde 5 år i ett nyproducerat hus…hann skilja mig så jag såg aldrig några lister komma upp….
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Det är väl det där med att snubbla på mållinjen… Efter åtta år saknas fortfarande metallister mellan trägolvet och kakelraden till öppna spisen! Nu känns det som det snart dags att byta ut golvet, så nu är det definitivt ingen idé ;-)
Vi har svårt för att avsluta projekt.
Ett pågående projekt är en trygghet och när det avslutas vet vi inte vad som väntar. Därför kan vi dra ut på det i oändlighet.
Det gäller inte bara lister =)
Tom

Jag har målat listerna som ska upp i den nymålade hallen på övervåningen iaf…. Dom till v.rummet har jag inte köpt än…. Nu är det soligt och fint idag så då vill man ju bara vara ute på tomten och vänta på att gräsmattan ska komma fram så man kan börja bygga lekstuga och gräva damm…
Jag måste säga att jag tycker att lister är as-svårt!
Jag målar, jag tapetserar, jag lägger golv, jag kaklar… men att stå och svajsa på en stege, uppkrupen under taket som en krokig metmask, med en två-meterslist i ena handen, en spik i andra handen och en hammare i tredje handen… nej, detta är jag inte skapt för. Sen ska fan-skapet (ursäkta språket) vara gersågat åt rätt håll också. Och man kan ge sig tusan på att det fattas ett par mm (vad gjorde jag utan silikon) när man väl fått dit eländet.
Jag har lovat mig själv att nästa gång jag ska sätta dit lister i något rum så är det värt den kostnaden att anlita en snickare för att göra jobbet.

#6 Använd småbitar och gera dom och sedan en lite längre bit som bara är rak mitt på. På så vis går det inte lika mycket virke..
Jag tror helt klart det är genetiskt! Jag har total avsaknad av "list-genen" Däremot har jag en påpekande sambo ;) vilket gör att det någon gång om året sätts upp iaf en liten list…

Som sagt min sambo sätter man inte ostraffat en hammare i handen på….. Och om han kunde ha tummen mitt i handen istället för….. Så skulle jag bli nöjd.
Å jag är gift med en karl som av princip inte fortsätter renovera nästa rum förrän listerna är på plats!
Kan det vara därför det går så långsamt framåt…? 

#10 Jag brukar försöka få min sambo att åtminstonde sätta lister, men det verkar ganska kört. Jag skulle bygga en skrubb i hallen på övervåningen… Han skulle vara snäll och överaska mig med att han gjort det..Problemet var att allt var så in i h***etes snett så jag var tvungen att riva och göra om…. Åter igen en sån grej man inte ska pyssla med om man inte kan… Man kanske skulle kunna få hit Matte istället….

Varför inte pröva något nytt så är det kanske inte lika tråkigt - använd tunnna kluvna bambupålar som hörn och taklist - det blir kanonsnyggt!!! Dessutom funkar de bra om man vill gömma kablar eller utanpåliggande vattenrör etc.
Bra idé!
Men det vill till att man har en inredning som kan matcha bambubålar…
Tom