Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 6600 ggr
mariatingsund
2007-05-02 22:51
0

önskebrunn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min önskan, ja, också, men önskebrunn heter väl den sortens brunn som finns tusentals i Italien, murad/gjutet, med pump, en stolpe/kolonn/skulptur i mitten där vattnet rinner ut och samlas i vanligen runda karet. Så man kan slänga i en slant i vattnet för att kunna återkomma. (Anita Ekberg i sin bästa roll)

Och nu frägan: har någon tips om, hur man gör, eller var man hittar info? Jag bifogar också en bild, platsen för den blivande brunnen, än så länge med bara ett betongrör.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
2007-05-02 23:17
0

Vår svenska önskebrunn är ju Trefaldighetskällan som mynnar mot norr. Den fungerade ju så att man offrade pengar för sin lycka särskilt i mera etablerade källor och helst då natt till dn Heliga Trefaldighet och viss mån även midsommarnatten.

pluppan
2007-05-02 23:49
0

ska du ha en med en pojke som kissar eller? Skrattande

mariatingsund
2007-05-03 00:43
0

nä, jag tänkte mig kanske den lilla björnen i betong som vi redan har, på någon sorts uppmurad stolpe täckt med gatusten eller så.  Jag tänkte mig något klassiskt, inte en polerad granitskiva och en rullande klot över. Den får gärna se gammal och lite sliten ut, som jag. Glad

mariatingsund
2007-05-05 14:37
0

vet någon kanske vad brunn eller fontän heter på italienska? Jag måste bara hitta en bra förebild. Allt jag hittade på nätet var så pråligt.

pluppan
2007-05-05 15:21
0

hittade denna som jag tyckte va fin både pumpen och brunnen,men om jag förstått dig rätt vill du hellre ha en som är mera som en slags fontän…….eller?

http://www.fogelsta-utedekor.e.se/fig6.htm

Solveig
2007-05-05 16:28
0

fontän heter fontana på italienska, fountain på engelska, fuente på spanska, fontaine på franska och çesme på turkiska.

mariatingsund
2007-05-05 17:02
0

Tack snälla, det var inte dåliga språkkunskaper! Jag letade nu men får inte rätta träffar, så du kanske kan översätta brunn också? Glad

Jag bifogar en bild i alla fall på något som liknar det jag söker.

mariatingsund
2007-05-05 23:54
0

Nu har jag lekt ihop en bild, få se vad min käraste säger om det. Jag vill ju gärna ha den tät så vattnet stannar i karet Glad

Vore kul om någon kunde ge råd hur man får till en sån brunn. Vi har ju vattenledning och avlopp redan i grunden, som ska anslutas till en riktig brunn (man kan skymta på bilden bakom staketet, hälften är vår brunn, men staketet byggdes framför, för hundens skull. Inget är byggt ovanför markytan. Än.

Solveig
2007-05-06 02:04
0

turkiska=kuyu, engelska=well spanska= pozo franska= puits italiensa= sorgente tyska quelle

Jag tycker din bild är fin!

mariatingsund
2007-05-08 00:10
0

Tack Solveig, du är jätteduktig på språk. Jag letade efter sorgente, men jag hittade ändå inte den sida som jag någon gång hittade vem vet var.
Det finns ett företag någonstans i världen som tillverkar sådana brunnar så jag tänkte ringa eller skriva till dem, och be om någon broschyr eller så.
Jag tror nämligen att det är väldigt känsligt när man gjuter en rund cirkel tillsammans med botten, då temperaturen ändras minst 60 grader, och står allt iett, då kan lätt spricka, även om man är försiktig och täcker över för vintern. Och då rinner vattnet ut. Och jag vill gärna ha avloppsröret cirka 40 cm ovanför vattenytan, så man har en "balja" kyla ölburkarna i Skrattande Men allvarligt talat, det är skönt att höra rinnande vatten i trädgården.

mariatingsund
2007-05-08 00:42
0

När jag ändå är här, så ska jag slänga in en bild på våran lilla björn som ska pryda brunnen. Och kommentera gärna  min "uteplatsdrömbild!

Solveig
2007-05-08 23:59
0

Jag kom på att en sån där brunn kan heta posso (eller om det stavas pozzo) på italienska.